Opel sa v triede kompaktných vozidiel pohybuje už 79 rokov. V roku 1936 začal svoju púť prvý Kadett. V roku 1940 automobilka jeho výrobu ukončila a nadviazala naň až o 22 rokov. Odvtedy má automobilka v tejto triede nepretržité zastúpenie. Opel zmenil iba názov a na začiatku 90-tych rokov Kadett vystriedala Astra. Dnes tu máme už jej piatu generáciu, ktorá dostane tradičné označenie K. Svoju premiéru bude mat na septembrovom autosalóne vo Frankfurte, no automobilka už teraz zverejnila prvé informácie. Vieme teda, že nová Astra bude približne o 120 až 200 kg ľahšia a zvonka menšia ako predchodca. Dostane nové technológie, ako napríklad inteligentné Full-LED svetlá a v dnešnej dobe tak dôležité možnosti konektivity.

Astra K dostala ľahšiu karosériu a podvozok. Na zahodenie nie sú ani inteligentné svetlá, ktoré prekonávajú konkurenciu v triede a mladých zákazníkov určite prilákajú aj možnosti konektivity.

Nová Astra dizajnovo vychádza z konceptu Opel Monza z roku 2013. Najnápadnejším dizajnovým prvkom je pritom dvojfarebný C-stĺpik, ktorý vytvára dojem plávajúcej strechy. Vpredu zaujme maska chladiča, spájajúca predné svetlá a výrazne ostrejšie je tvarovaná aj zadná časť.

Nová Astra je inšpirovaná konceptom Monza.

Nová Astra je menšia a ľahšia, no ponúkne viac priestoru ako Astra J. Môže za to nová architektúra karosérie. Už samotná karoséria je o 20% ľahšia ako u predchodcu. Zatiaľ, čo terajšia karoséria váži 357 kg, nová má už iba 280 kg. To však nie je všetko. Konštruktérom sa totiž použitím vysokopevnostnej ocele a ultra vysokopevnostnej ocele podarilo ušetriť ďalších 50 kg na podvozku. Výsledkom je nová Astra ľahšia, v závislosti od výbavy, od 120 kg do 200 kg ako odchádzajúca generácia. Na dnešnú dobu automobilka celkom nezvykle zmenšila rozmery novej Astry. Je o 5 cm kratšia (4 370 mm ) a o 2,6 cm nižšia (1 460 mm) ako  predchodca. Čo je ešte prekvapujúcejšie vývojári dokonca skrátili rázvor a to o 2 cm. Opel napriek tomu sľubuje o 3,5 cm viac miesta na zadných sedadlách a to aj vďaka novo tvarovaným sedadlám a väčšiemu odstupu medzi prvým a druhým radom sadadiel.

Dvojfarebný C-stĺpik vyvoláva dojem plávajúcej strechy.

Opel s novou Astrou prináša aj nové motory. Najmenší má objem 1,0 litra a najväčší 1,6 litra. Ich výkonový rozsah je od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Zo začiatku produkcie budú k dispozícii tri pohonné jednotky. Dízel 1,6 CDTI bude v ponuke vo viacerých výkonových verziách, pričom najslabšia bude mať spomínaných 70 kW (95 k). Automobilka samozrejme myslela aj na priaznivcov benzínu a pripravila pre nich hneď dva agregáty. Prvým je malý litrový trojvalec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 77 kW (105 k). Doplní ho celohliníkový štvorvalec z rovnakého konštrukčného radu 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo. Zo začiatku výroby bude v ponuke vo výkonovej verzii naladenej na 107 kW (145 k) s krútiacim momentom 250 Nm v rozsahu 1 800 až 4 000 otáčok. Aj tu vývojový tým šetril hmotnosť. Hliníkový blok tohto motora váži totiž o 10 kg menej ako liatinový blok aktuálneho motora rovnakého objemu.

Opel samozrejme nechce zaostať ani v oblasti výbavy. Aj nová Astra preto ponúka, podobne ako Peugeot 308 a Seat Leon kompletné LED svetlá. Aby ich však Nemci prekonali, idú ešte ďalej a do Astry budú montovať inteligentné svetlá IntelliLux LED. Tie dokážu to, na čo sme zvyknutí pri prémiových svetelných systémoch. Hoci svetlá od Oplu využívajú menší počet diód, ako najlepšie systémy na trhu. Aj tak ponúkajú nový prvok komfortu a bezpežnosti vo svojej triede. V každom svetle je totiž 8 LED segmentov, ktoré rozsvecovaním a zhasínaním zabezpečujú takzvané "vyrezávanie". Čiže vodič novej Astry môže jazdiť so zapnutými diaľkovými svetlami bez toho aby oslepoval iných účastníkov premávky. Tí budú totiž v tieni.

 

Ďalším, v dnešnej dobe, obzvlášť dôležitým faktorom pri výbere vozidla bude konektivita. Tá už mnohých mladých zákazníkov zaujíma viac ako jazdné vlastnosti auta. Aj preto Opel v novej Astre prináša online asistenčný a servisný systém Opel OnStar. Auto je vďaka tomuto systému napojené na asistenčnú službu, čo znamené, že v prípade, že potrebujete pomoc napríklad pri poruche, je vám nonstop k dispozícii operátor. V prípade nehody, pri ktorej sa nafúkne airbag, systém OnStar vyšle núdzové volanie a ak posádka nereaguje na volanie operátora ten pošle pomoc na miesto nehody. Vďaka tomuto systému navyše auto funguje ako WiFi 4G/LTE hotspot, na ktorý sa môže pripojiť 7 zariadení. S konektivitou súvisí aj systém IntelliLink, ktorý umožňuje pripojiť váš smartfón k autu a to buď pomocou Android Auto, alebo Apple CarPlay. Vodič má potom k dispozícii aplikácie ako WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify, či Podcast-Player. Tieto funkcie môže ovládať pomocou 8" dotykového displeja na stredovej konzole, alebo pomocou hlasového ovládania.

Za dnešným štandardom nezaostáva ani bezpečnostná výbava. V Astre preto nájdeme rozoznávanie dopravných značiek, asistenčný systém pre jazdu v jazdnom pruhu, indikáciu odstupu, výstrahu pred kolíziou s automatickým núdzovým brzdením a systém sledovania mŕtveho uhla. Za príplatok bude k dispozícii aj parkovací asistent, či tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

Opel Astra K bude mať premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte. Na prvé trhy by mala prísť už v novembri. Najskôr ako hatchback, no je jasné, že neskôr prídu aj ďalšie karosárske verzie. Určite sa dočkáme aj verzie OPC, ktorá by v tejto generácii mohla z prepĺňaného dvojlitra ponúknuť 300 koní. Dokonca je možné, že automobilka oživí značku GSi a ponúkne menej hardcore verziu s výkonom 250 koní, ako konkurenta napríklad pre Focus ST.

Pozrite sa ako vyzerala cesta kompaktného Opla od prvého Kadettu až po najnovšiu Astru

Opel Kadett I (1936-1940)

Opel Kadett A (1962-1965)

Opel Kadett B (1965-1973)

Opel Kadett C (1973-1979)

Opel Kadett D (1979-1984)

Opel Kadett E (1984-1991)

Opel Astra F (1991-2002)

Opel Astra G (1998-2011)

Opel Astra H (2004-2014)

Opel Astra J (2009 - súčasnosť)