Peugeot 308 II. generácie nás ešte stále milo prekvapuje. Začalo to krátkou novinárskou prezentáciou minulý rok, pokračovalo kontaktom na autosalóne a vrcholiť malo prvým testom verzie Peugeot 308 THP155. No Francúzi medzičasom dokázali oveľa viac. Na autosalóne v Ženeve vyhlásili Peugeot 308 II. generácie za Auto roka 2014 a pokračovalo naším druhým testom, v ktorom sme sa pre zmenu na zúbok pozreli naftovej verzii eHDI.

 

Pod prednou kapotou má tiež 1,6 litrový prepĺňaný radový 4-valec kombinovaný so 6-stupňovou, netradične na dlho sprevodovanou manuálnou prevodovkou. K jej hodnoteniu a vlastne hodnoteniu celého auta sa dostanete postupne nie len v dlhom a podrobnejšom videoteste (22:33 min.) umiestnenom nižšie, ale aj v textoch a tabuľkách v tomto článku.

Aj keď by ho v našom tíme na prvú priečku nedal asi žiaden z nás, u káždého by sa vošiel do prvej trojky. A mnohé ankety majú práve takých víťazov, ktorí potichu zbierajú vysoké hodnotenia bez nutnosti byť u každého No1. S verdiktom medzinárodnej komisie odborných novinárov vôbec nemáme problém. Práve naopak, Peugeot 308 je skutočne špičkovým autom nižšej strednej triedy. Nový Peugeot 308 má vďaka kompaktnosti (zmenšením výšky o 47 mm, dĺžky o 23 mm a šírky o 10 mm) v porovnaní s predchádzajúcou verziou výrazne menšiu hmotnosť. K tomu prispela aj technika laserového zvárania, ale až 70 kg sa ušetrilo vďaka novej platforme EMP2. Celkové zníženie hmotnosti o 140 kg v porovnaní s predchádzajúcou verziou Peugeot 308, zbavovanie sa nadbytočných kilogramov prebiehalo na všetkých úrovniach: zmenšenie auta zvonku, aerodynamika, materiály a ľahšia výbava (v zmysle jej hmotnosti, nie rozsahu :).

Súčiniteľ aerodynamického odporu 0,28 síce nie je najnižší v triede, no auto je aj vo veľkých rýchlostiach vnútri tiché. Aj preto, lebo pri diaľničných 130 km/h točí motor na 6-ke menej než 2100 ot. LED svetá sú k dispozícii len pre najvyššiu výbavu :(

Nový Peugeot 308 poskytuje aktívnu bezpečnostnú výbavu s "Driver Assistance Pack". Ten obsahuje adaptívny tempomat, systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie a systém núdzového brzdenia. Tieto funkcie sú združené s radarom inštalovaným v spodnej prednej mriežke vozidla. Adaptívny tempomat automaticky spomalí, ak idete za pomalším autom. To je v zásade v poriadku, tak má fungovať. Ak je však rozdiel rýchlosti veľký (nepodarilo sa nám zistiť aký), aktivuje sa systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie. No miesto toho, aby auto úplne zastavil, alebo poriadne núdzovo zbrzdil (nech sú dôsledky nehody čo najmenšie) odkáže vám, aby ste pribrzdili a upravili vzdialenosť medzi vozidlami vy. Systém na info displeji pred vodičom doslova uvedie, že je pauznutý a riadenie i zodpovednosť je na vodičovi. Pokiaľ by predsa len malo dôjsť k zrážke, systém núdzového brzdenia zníži rýchlosť len o 20 km/h. Nech sa na mňa v Peugeote nik nehnevá, ale toto riešenie je prinajmenšom polovičaté a neadekvátne dobe, keďže dnes už mnohé autá dokážu samé aj kompletne núdzovo zastaviť. Neviem ako vy, my o takto čiastkovo fungujúci systém nemáme záujem. Venujte sa radšej jazde pozornejšie a na cene auta za DAP ušetríte takmer 500 €.

K jazdným vlastnostiam v bežných režimoch nemám žiadne výhrady. Auto je stabilné aj pri rýchlejších prejazdoch kľukatých úsekov. Samozrejme, že má sklony k nedotáčavosti, no tak to má byť. Chalani v Peugeote vedia ako urobiť dobrý podvozok, dokazujú nám to už 3 desaťročia, aj keď zďaleka nie na každom aute s levom v znaku. No obe testované verzie 308 II. generácie sú v tomto smere nadpriemerné. Veľkým prekvapením je skôr presnosť radiacej páky. Doposiaľ jedna z najslabších stránok francúzskych áut všeobecne je v tomto prípade (podobne ako v typoch RCZ a 208) posunutá na celkom novú úroveň. Keď ju používate, máte pocit, ako by ste boli v aute z Nemecka. Doslova šokom je sprevodovanie. Nie len, že skok v prevodoch medzi I. a II. stupňom je tak veľký, že na dvojke motor doslova skapíňa, ale prevody sú celkovo až netradične "dlhé". S týmto modelom Peugeotu 308 eHDI so 6-stupňovou prevodovkou budete mať všade zaradený o jeden až dva stupne menej ako asi na akomkoľvek inom aute. Rovnako pri predbiehaní treba siahnuť hlbšie, než len o jeden stupeň nižšie. Ale v pohode sa na to dá zvyknúť.

V najvyššej verzii výbavy Allure s doplnkami je vnútro nového Peugeotu 308 tak pútavé, že naň zíza úplne každý. Pozrite ako dostal interiér nášho fotografa. Na vnútro auta dávno neurobil toľko cvakov...

Peugeot 308 1,6 eHDI Allure

 

Plusy:

+ Auto Roka 2014,
+ zaujímavá cena top verzií,
+ dizajn,
+ menšie vonkajšie rozmery,
+ odhlučnenie vnútri,
+ výrazne nižšia hmotnosť (agilita),
+ robustnosť, spracovanie, kvalita,
+ interiér (materiály a priestrannosť),
+ možnosti doplnkovej výbavy,
   (nie prehane drahá)
+ drobný volant,
+ riadenie (presné so spätnou väzbou),
+ radenie, dlhé dráhy, prekvapivo presné,
+ iCockpit má 9,7" dotykový displej a 6,9 GB pamäť
+ sedadlá (športovosť/komfort/ergonómia)
+ bezkľúčový vstup/štartovanie,
+ skvelý na dlhé cesty
  (pohodlie, nízke otáčky),

 

     

MÍNUSY:

 

- dlhé sprevodovanie,
  (podpriemerná pružnosť)
- vyššia spotreba 5,2 l/100 km,
  (udávaná 3,7 / 100 km)
- hrozné zvuky upozornení,
- dojazd pod 50 km neukáže,
- dotykový displej iCockpitu potrebuje tlak,
- zastaraná grafika displeja.
- LED svetla, len pre najvyššiu výbavu
- všetky farby za príplatok 550+ €
 (okrem bielej),
- ručičky proti sebe,
- hliníková hlavica radiacej paky,
- hlučný motor vnútri,
- riešenie aktívnych podporných systémov,
- auto niekedy vnútri kľúč nerozozná,
- preradenie zruší tempomat.

 

Cenník modelov Peugeot 308 platný na Slovensku.

Peugeot 308 1,6 eHDI
rok výroby 2013

 

Motor: prepĺňaný vznetový radový 4-valec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, priame vstrekovanie paliva Common-Rail, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, objem 1 595 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 3600 ot., max. krútiaci moment 270 Nm/1 750 ot.
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramena s torznou priečkou, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 16", rozmery pneumatík - 205/55 R16 (v ponuke 15 - 18" obutie).
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4253 x 1 863 x 1 457 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 325 kg (bez vodiča), rázvor náprav 2 620 mm, objem kufra 470 / 1228 l.

Dynamické parametre:

Priemerná spotreba:

max. rýchlosť - 196 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,2 s

podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 3,7 l/100 km, počas testu 5,2 l/100 km.

Cena: Základný model 1,2 VTi od 12 990 €
Základný model 1,6 eHDI od 16 740 €
Testovaná verzia 25 950 €.
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Nový Peugeot 308 je naozaj prekvapením. Má dobré jazdné vlastnosti, za ktoré by sa nehanbila ani nemecká konkurencia. Mne osobne vyhovuje aj pozícia za volantom a veľmi sa mi páči malý volant a výborne tvarované sedadlá. Takmer motokárový volant dobre padne do ruky a umocňuje zážitok z riadenia. Rovnako dobrý pocit som mal aj presnosti riadiacej páky. Sprevodovanie sa už, ale až tak nepodarilo. Naozaj si treba zvyknúť radiť inak, ako vo väčšine áut. Každopádne Peugeot 308 II. generácie je prekvapivo solídne auto, ktoré sa oplatí pridať do užšieho výberu pri kúpe auta. Určite sa oplatí priplatiť si za predné LED svetlá. Radšej by som šetril na veciach ako adaptívny tempomat, ktorý majú mnohé automobilky zvládnutý ďaleko lepšie. V Peugeote nestojí za nič. Netreba sa báť ani dotykového displeja, ktorý ovláda v podstate všetko v aute. Prístup k jednotlivým funkciám je napriek očakávaniam pomerne rýchly. Je to určite jeden z trendov, ktoré budú nasledovať aj iné automobilky. Žiarivým príkladom je nové Volvo XC90. Nový Peugeot 308 je určite veľkým skokom oproti predošlej generácii.