Priemerný slovenský motorista a vodič miluje kompaktné hatchbacky. Prijateľné rozmery, rozumná cena a vysoká miera úžitkovosti v mnohých prípadoch vyhrávajú nad všetkými ostatnými aspektmi a tieto vozidlá plnia naše garáže. V spolupráci s autobazárom AAA AUTO a službou motointegrator.sk sme vyskúšali evergreen v tejto kategórii, jazdený Opel Astra J.

 

 

 

Astra sa po prvý raz objavila v roku 1991 a už vtedy sa na našich cestách ujala. Podobne je to aj s aktuálne poslednou generáciou, ktorú sme spoznali v roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte. Kombi alias Sports Tourer sme si mohli obzrieť o rok neskôr v Paríži a sedan si dal čas až do roku 2012, kedy ho spoločnosť odprezentovala v Moskve. Výrobca Astru postavil na platformu Delta II a priblížil ju väčšej Insignii. Facelift prišiel v júni 2012, kedy Opel predstavil niektoré dizajnové zmeny a update v ponuke motorov.

Opel predstavil Astru v roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte. Mnohí hovoria o najkrajšej Astre vôbec.

Na trhu je niekoľko verzií tejto generácie. Medzi najobľúbenejšiu patrí 5 dverový hatchback a kombi. Okrem toho však existuje aj sedan alebo 3 dverový hatchback s označením GTC. Automobil v roku 2010 obsadil tretie miesto v ankete Európske auto roka.

 

Opel poslal Astru narážať do stien v roku 2009. Rodinný hatchback však získal mimoriadne dobré hodnotenie. Ak rozmeníme celkový zisk plného počtu hviezdičiek na drobné, tak za dospelú posádku Astra získala 95 %, za detskú 84 %, za chodcov 46 % a asistenčné systémy si vyslúžili 74 %.

Astra dopadla v nárazoých testoch veľmi dobre.

Dizajn

 

Predchádzajúca generácia Astry bola poriadna nuda. Najmä po dizajnovej stránke. S príchodom nového vydania však Opel chcel tento nedostatok odstrániť. Poveril tým dizajnéra Uwe Müllera, ktorý svoju úlohu splnil veľmi dobre.

 

Posledná generácia Astry je zatiaľ tá najlepšia. Dizajn je mimoriadne uhladený a vyvážený. Auto pôsobí doslova luxusne za čo vďačí veľmi dobre tvarovaným svetlám a ich grafike. Zbytočnou dynamikou však neoplýva. „Agresivita“ je najviac badateľná v trojdverovom hatchbacku.

 

Vnútro pripomína Insigniu s jej prednosťami aj nedostatkami. Kritiku si zaslúži stredový panel, ktorý ma toľko tlačidiel, že dovi dopo. Nový majiteľ musí prvé dni obetovať ich štúdiu. Na druhej strane však vnútro ponúka kvalitné a hodnotné materiály s dobrým vypracovaním. Vrźganie a pazvuky rozhodne nie sú pravidlom. Rovnako veľmi dobré sú aj sedadlá, ktoré vás podržia aj v zákrutách, alebo poskytnú pre váš chrbát komfortné zvezenie na dlhých cestách. Veľmi dobrý dojem necháva aj ambientné osvetlenie interiéru, ktoré dotvára atmosféru.

 

V tejto Astre nečakajte žiadne rozmerové rekordy. Hatchback pohodlne odvezie 4 osoby, menej pohodlne aj 5 osôb. Basketbalisti sa budú musieť uskromniť. Batožinový priestor je priemerný, ponúka 370 litrov. Po sklopení zadných sedačiek dokonca nevznikne ani rovná plocha. Ak chcete mať rovnú podlahu, musíte si zohnať kombi.

Dizajn poslednej generácie Astre mimoriadne svedčí.

Astra dostala vyvážený dizajn a vyhnala nudu, ktorá vládla predchádzajúcej generácii.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Jazdnými vlastnosťami patrí Astra k priemeru. V porovnaní s predchodcom však zlepšila filtrovanie nerovností aj eliminovala náklony v zákrutách. Vpredu sa nachádza náprava typ McPherson a vzadu vylepšená vlečná náprava. Za príplatok Opel montuje adaptívny podvozok FlexRide.

 

Napriek tomu v rýchlych zákrutách pôsobí Astra neohrabane. Nahráva tomu aj mĺkve riadenie. Jeho výhodou je však pomerná presnosť a tuhosť. Jazdnými vlastnosťami teda Astra patrí k priemeru. Nikoho neprekvapí, no ani neurazí. Adaptívny podvozok však môže vodičovi dať do rúk zaujímavý nástroj na zmenu charakteristiky vozidla podľa aktuálnych potrieb.

Jazdné vlastnosti sú síce medzigeneračne lepšie, no stále neohúria.

Motory a prevodovky

 

Keďže Opel je nemecký výrobca, vybavil Astru pomerne vysokým počtom motorov. Ponuka začína pri nič nehovoriacich zdochlinách a končí pri zaujímavých kúskoch, ktoré z auta urobia rodinnú raketu.

 

Základom je atmosférická benzínová jednaštvorka, ktorá je vhodná maximálne pre nenáročných vodičov. Väčšia jednašestka je pre odporcov turba určite oveľa lepšou voľbou, no trhač asfaltu to taktiež nie je. Väčšiu porciu výkonu poskytujú preplňované verzie, no tie dokážu pekne prevetrať nádrž, najmä ak vodič využíva celý ich potenciál. Benzínovým maximom je preplňovaný dvojliter s výkonom 206 kW (280 k), ktorý pracuje vo verzii OPC.

 

Slováci však veľmi radi nakupujú naftové motory a v tomto prípade majú na výber 5 agregátov. Vstupnou pohonnou jednotkou je 1,3 litrové CDTI s nízkym výkonom a nízkou spotrebou. Oveľa viac zábavy poskytne 1,7 litrové CDTI, no ešte viac dvojliter pochádzajúci od Fiatu. Jednasedmičku v roku 2014 vystriedala menšia jednašestka. Vrcholom je naftové biturbo s výkonom 143 kW (195 k).

 

Opel motory spojil s 5 alebo 6 stupňovými manuálnymi prevodovkami, ktoré do vozidla neprinášajú žiadne problémy ani po rokoch. Alternatívnou voľbou môže byť 6 stupňový automat, ktorý je síce spoľahlivý, no zmeny prevodov mu trvajú pomerne dlho a zbytočne zvyšuje spotrebu.

Atmosférické štvorvalce postačia pokojne jazdiaccim vodičom.

 Motor  Výkon  Krútiaci moment  Prevodovka  Roky výroby
1,4 VVT 64 kW (87 k)/ 6000 ot 130 Nm/ 4000 ot 5 st. manuál 9/2009 - 11/2013
1,4 VVT 74 kW (100 k)/ 6000 ot 130 Nm/ 4000 ot 5 st. manuál 9/2009 - 11/2013
1,6 VVT 85 kW (116 k)/ 6000 ot 155 Nm/ 4000 ot 5 st. manuál od 9/2009
1,4 Turbo 88 kW (120 k)/ 4200 - 6000 ot 200 Nm/ 1850 - 4200 ot 6 st. manuál od 6/2010
1,4 Turbo 103 kW (140 k)/ 4900 - 6000 ot 200 Nm/ 1850 - 4900 ot 6 st. manuál od 9/2009
1,6 Turbo 132 kW (180 k)/ 5500 ot 230 Nm/ 2200 - 5400 ot 6 st. manuál 9/2009 - 11/2012
1,6 Turbo SIDI 125 kW (170 k)/ 6000 ot 260 Nm/ 1650 - 3200 ot 6 st. manuál od 11/2012
1,6 Turbo SIDI 147 kW (200 k)/ 5500 ot 280 Nm/ 1650 - 3500 ot 6 st. manuál od 12/2013
2,0 Turbo (OPC) 206 kW (280 k)/ 5500 ot 400 Nm/ 2500 - 4500 ot 6 st. manuál od 6/2012
1,3 CDTI 70 kW (95 k)/ 4000 ot 190 Nm/ 1750 - 2350 ot 6 st. manuál od 9/2009
1,6 CDTI 81 kW (110 k)/ 3500 - 4000 ot 300 Nm/ 1750 - 2500 ot 6 st. manuál od 5/2014
1,6 CDTI 100 kW (136 k)/ 3500 - 4000 ot 320 Nm/ 2000 ot 6 st. manuál od 4/2014
1,7 CDTI 81 kW (110 k)/ 3800 ot 260 Nm/ 1700- 2550 ot 6 st. manuál 9/2009 - 6/2011
1,7 CDTI 81 kW (110 k)/ 4000 ot 280 Nm/ 1750 - 2500 ot 6 st. manuál od 6/2011
1,7 CDTI 92 kW (125 k)/ 4000 ot 280 Nm/ 2000 - 2700 ot 6 st. manuál 9/2009 - 6/2012
1,7 CDTI 96 kW (130 k)/ 4000 ot 300 Nm/ 2000 - 2500 ot 6 st. manuál od 6/2011
2,0 CDTI 118 kW (160 k)/ 4000 ot 350 Nm/ 1750 - 2500 ot 6 st. manuál 9/2009 - 6/2011
2,0 CDTI 121 kW (165 k)/ 4000 ot 350 Nm/ 1750 - 2500 ot 6 st. manuál od 6/2011
2,0 CDTI BiTurbo 143 kW (195 k)/ 4000 ot 400 Nm/ 1750 - 2500 ot 6 st. manuál od 11/2012

 

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

 

Astra boduje najmä na poli spoľahlivosti. Dovolím si tvrdiť, že ide o jednu z najspoľahlivejších jazdeniek, aké sme tu doteraz mali. Dekra jej v dvoch prípadoch z troch udelila najlepšie hodnotenie.

 

Astra má dokonca spoľahlivú aj elektroniku. Rovnako tak je odolný aj podvozok, ktorý vydrží slušné porcie kilometrov. Mrzutý je však fakt, že na výmenu spodného čapu ramena je nutné vymeniť celé rameno, čo opravu predraží.

 

Problémy však môžu narobiť napríklad brzdy, ktoré vďaka vyššej hmotnosti Astry trpia krátkou životnosťou. Rovnako tak veľa nevydrží ani spojka, najmä pri výkonnejších verziách. Slabším miestom je aj výfuk, ktorý má dobré vzťahy s koróziou.

 

Benzínové motory vie potrápiť napríklad lambda sonda alebo prasknuté zvody výfukového potrubia (1,6 Turbo). Občas môže prasknúť napríklad nádobka chladiacej kvapaliny.

 

1,7 litrové CDTI s vyšším počtom najazdených kilometrov môže strácať olej cez tesnenie olejového čerpadla. Dvojliter zriedka prekvapí prasknutou hadicou turba.

Podľa rôznych hodnotení a skúseností je Astra jednou z najspoľahlivejších jazdeniek, aké sme tu mali.

DPF filter Opel nemá taktiež nesmrteľný. Krátke jazdy po meste, prípadne nesprávna regenerácia môžu filter pevných častíc vyradiť predčasne. Väčší počet kilometrov navyše v prípade naftových motorov znamená problémy pre vstrekovacie čerpadlo.

Najčastejšie poruchy
korózia výfuku
prasknuté výfukové zvody (1,6 Turbo)
nefunkčná lambda sonda (benzínové motory)
prasknutá hadica turba (2,0 CDTI)
nadmerne opotrebovaná spojka
nadmerne opotrebované brzdy
prasknutá nádobka chladiacej kvapaliny
úniky oleja cez tesnenie olejového čerpadla (1,7 CDTI)

 

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Brzdový kotúč predný 113 € 42,80 €
Brzdový kotúč zadný 80,30 € 33 €
Brzdové platničky predné 59,50 € 29,40 €
Brzdové platničky zadné 51,50 € 22,30 €
Spodné rameno predné 218,28 €  
Spojková sada 470 €  
Snímač teploty chladiacej kvapaliny 19,20 €  
Lambda sonda 97,70 € 80,20 €
Dvojhmotný zotrvačník 829 €  
Rozvodová reťaz 58,90 € 45,70 €
Zadný tlmič 104,40 € 49,20 €
Vzduchový filter 20,50 € 10,80 €
Peľový filter (uhlíkový) 31,20 € 9,92 €
Výmena oleja od 71,96 €  

 

Astra zvládne veľké porcie kilometrov.

Kúpiť/nekúpiť?

 

Z hľadiska spoľahlivosti rozhodne kúpiť. Aj po dizajnovej stránke má Astra čo ponúknuť a rovnaké je to v oblasti motorov. Na palube môžete navyše nájsť zaujímavé prvky výbavy ako napríklad xenónové svetlá alebo už spomínaný adaptívny podvozok Flex Ride.

 

Ceny tejto generácie aktuálne začínajú na hranici 7 tisíc Eur. Keďže však daná generácia je stále vo výrobe, autobazárové sumy sa blížia cenníkovým v showroomoch. V presile sú tradične naftové motory. Problémom tohto vozidla môže byť vysoký počet najazdených kilometrov, najmä pri kusoch z dovozu, ktoré v minulosti slúžili ako firemné dopravné krížniky.

TopSpeed verdikt pre jazdený Opel Astra: ODPORÚČAME!