Superšport Koenigsegg Jesko nie je žiadnou horúcou novinkou, svetu sa totiž predstavil už minulý rok a pozornosť na seba strhol nielen tvarmi karosérie, ale predovšetkým výkonmi. Z motora 5.0 V8 Twin-turbo na štandardný benzín dostane až 941 kW (1280 k), ak mu však doprajete „liehovú“ zmes E85, motor zo seba vydá neuveriteľných 1176 kW (1600 k). Fabrika dokonca nedávno predstavila jeho ešte ultimatívnejšiu verziu Koenigsegg Jesko Absolut, ktorá by teoreticky mohla dosiahnuť až 532 km/h. Z konštrukčného hľadiska je však zaujímavá aj jeho 9-stupňová prevodovka.

Čím preniesť 1500 Nm?

Konštruktéri modelu Jesko stáli pri návrhu auta pred zaujímavou výzvou. Veľký prepĺňaný osemvalec zo seba totiž dostáva krútiaci moment až 1500 Nm pri 5100 ot./min. (v rozsahu 2700 – 6170 ot./min. je nad 1000 Nm), aby však takto veľkú silu mal preniesť klasický automat či dvojspojková prevodovka, vážili by viac ako 200 kg, čo bolo neprijateľné. Koenigsegg preto navrhol vskutku unikátne riešenie, 9-stupňovú až 8-spojkovú prevodovku LST (Light Speed Transmition). Celá „skriňa“ má len 90 kg a radenie prevodových stupňov jej trvá len 20 – 30 ms. Ako je to možné?

Prevodovka LST má 8 spojok, no váži polovicu toho, čo by by vážila dvojspojková "skriňa" schopná preniesť 1500 Nm.

Jednoduchšie, než si možno myslíte. Principiálne sa totiž od klasickej dvojspojkovej prevodovky líši tým, že všetkých 9 stupňov má zaradených prakticky neustále a aktivuje ich len rozpínaním a spínaním jednotlivých spojok (výrobca hovorí, že ich vie rozopnúť a zopnúť za neuveriteľné 2 ms). Na toto používa prevodovka LST šesť spojok, siedmu používa na aktiváciu spiatočky a ôsmou ovláda diferenciál. Celá prevodovka využíva tri hriadele osadené kombináciou ozubených kolies vytvárajúcich 9 prevodových stupňov. Vďaka „prekrytiu“ spojok nedochádza k prerušeniu krútiaceho momentu prúdiaceho z motora na kolesá, na rozdiel od dvojspojkových prevodoviek, ktoré viete „nachytať“ podradením o dva stupne či náhlou potrebou prudkého zrýchlenia, tak môže prevodovka LST kedykoľvek „nájsť“ akýkoľvek prevodový stupeň a jeho zaradenie bude trvať vždy rovnaký čas.

Schéma prevodovky LST.

Technické detaily si necháva Koenigsegg pochopiteľne pre seba, aj zo zverejnených informácií je však jasné, že ide o zaujímavú konštrukciu s veľkým potenciálom do budúcnosti. Podľa všetkého totiž nejde o prehnane drahú konštrukciu, navyše so solídnymi predpokladmi na spoľahlivosť. Ak by sa ujala a Koenigsegg ju „nezaťažil“ drahými patentovanými riešeniami, je možné, že sa v budúcnosti dočkáme ďalších viacspojkových prevodoviek.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Koenigsegg