Alpina pre mnohých vždy predstavovala len úpravcu sériových BMW, v skutočnosti však boli odlišnosti od produktov automobilky BMW tak zásadné, že si Alpina právom vyslúžila punc samostatnej spoločnosti, ktorá mohla svojim výrobkom udeľovať vlastné VIN čísla a prémiovejšiu identitu. A hoci Alpiny vznikali priamo na výrobných linkách BMW v Mníchove, finálna kompletizácia končila vo vlastných priestoroch manufaktúry Alpina, kde autá dostávali luxusné interiéry. Motory si Alpina tiež vyrábala sama, následne ich vozila do Mníchova, kde ich montovala do svojich áut. Všetko to odštartovalo v roku 1965 a trvá dodnes, kedy sa výrobné postupy pretransformovali do spomínanej podoby. Označenie BMW Alpina sa časom zmenilo na Alpina a v roku 1983 získava spoločnosť Burkanda Bovensiepena od nemeckého ministerstva dopravy štatút samostatnej oficiálnej automobilky.

Koniec vyšľachtených BMW

V jej portfóliu boli výlučne vyšľachtené výkonné verzie BMW, ktoré sa svojou dynamikou s prehľadom často vyrovnali verziám M, no prekonávali ich luxusom a komfortom na palube. Samostatný vývoj motorov, podvozkov, aj riadiacej elektroniky si však vždy vyžadoval obrovské náklady, čo sa dnes ukazuje ako kameň úrazu. „Pandémia spôsobila, že náhradné dielce musíme nakupovať s viac než ročným predstihom, čo je pre nás finančne veľmi nákladné. Ak to spojíme s neúmernými nákladmi do elektroniky kompatibilnej s palubnou sieťou originálnych BMW, prináša to pre nás značné finančné riká,“ povedal na adresu súčasnej situácie člen rodiny vlastniacej Alpinu, Andreas Bovesiepen. „Svet áut sa v posledných rokoch obrovsky zmenil a po kauze Dieselgate sa politici rozhodli obrátiť kormidlo smerom k elektromobilite,“ konštatuje ďalej Bovensiepen. Vysvelil, že ich autá používajú majitelia špecifickým a veľmi dynamickým spôsobom, čo súčasnej atmosfére vôbec nenahráva. Príchod emisnej normy Euro 7 by náklady na ďalší vývoj neprimerane navýšil a malé počty predaných áut by na ne nemali šancu zarobiť. Padlo preto definitívne rozhodnutie ukončiť ďalší vývoj a najneskôr do troch rokov skončiť aj s predajom áut s logom Alpina. Práva na značku už vlastní automobilka BMW, no tá o zámeroch s jej použitím v budúcnosti zatiaľ mlčí. Rodinná spoločnosť Alpina sa premenuje na Alpina Classic a stane sa z nej výrobca špecifického príslušenstva a náhradných dielcov na doterajšie autá Alpina. O servisné zázemie vyšľachtených BMW s logom Alpina tak bude aj naďalej postarané.

zdroj: Reuters, AutoFile, CarExpert