Ako systém funguje?

Okolo priestoru posádky sú umiestnené miniatúrne mikrofóny, ktoré neustále snímajú hluk pneumatík, vetra či motora. Tieto dáta sú základom pre celý proces, na základe ktorého aktívne potláčanie hluku funguje. Riadiaca jednotka analyzuje frekvencie a počítač spracováva zvukové vlny v reálnom čase. Identifikuje ich frekvenciu, intenzitu a smer, aby vedel, ako presne reagovať. Celý proces prebieha v milisekundách.

Audiosystém prehráva opačné („anti-noise“) vlny, ktoré majú rovnakú amplitúdu, ale opačnú fázu. Keď sa stretnú s pôvodným hlukom, dôjde k deštruktívnej interferencii – hluk sa navzájom vyruší.

Systém sa prispôsobuje aktuálnym podmienkam stovky krát za sekundu. Reaguje na zmeny povrchu cesty, rýchlosť, otáčky motora či otvorenie okien. Vďaka tomu sa aktívne potláčanie hluku dokáže plynulo prispôsobovať každej situácii.

V kombinácii s prémiovým audiosystémom je výsledkom nielen ticho, ale aj dokonale vyvážený akustický zážitok, ktorý zvýrazní čistotu hudby, celkový komfort a jazdný zážitok.

Bude vám zo systému nevoľno?

Mnohí túto technológiu už pravdepodobne poznáte zo slúchadiel, ktoré môžu pri dlhšom nosení vyvolať pocit tlaku či zaľahnutia v ušiach. V autách sa to však nedeje, pretože systém funguje inak.

Slúchadlá s ANC pôsobia priamo na ucho – reproduktory sú len niekoľko milimetrov od bubienka, a keď úplne odizolujú vonkajší hluk, vytvárajú neprirodzené ticho. Mozog sa vtedy márne snaží nájsť chýbajúce zvuky, čo môže vyvolať nepríjemný pocit.

V aute sa zvukové vlny šíria voľne celým interiérom. Aktívne potláčanie hluku tu iba redukuje monotónny hluk (napr. dunenie pneumatík), nie všetky frekvencie naraz. Vzduch v kabíne zostáva v pohybe, tlak sa neuzatvára a človek stále vníma prirodzené zvuky – hudbu, hlasy či jemné vibrácie.

V autách je výsledkom ticho bez neprirodzeného podtlaku, ktoré zvyšuje komfort, no neovplyvňuje rovnováhu stredného ucha. Preto vám z ANC v aute nebude nevoľno – práve naopak, jeho účinok pôsobí prirodzene a uvoľňujúco.

Čoskoro pôjde o bežnú výbavu

Aktívne potláčanie hluku už nie je len výsadou luxusných značiek. Postupne sa dostáva aj do strednej triedy a prináša to, čo vodiči najviac oceňujú – tichú, pohodlnú a sústredenú jazdu, v ktorej dominuje len zvuk, ktorý tam naozaj patrí.