Podľa nedávneho odhadu Európskej environmentálnej agentúry bude do roku 2050 až 80 % áut v EÚ plne elektrických. Výzvy s tým spojené sa týkajú samozrejme aj elektrickej siete a ich stability. Nuž a tu prichádza „na scénu“ inovatívna technológia V2G (Vehicle-to-Grid), ktorá môže podporiť ekológiu, alebo ak chcete, udržateľnú budúcnosť.

Ako presne funguje V2G?

Elektrické vozidlá môžu vďaka tejto technológii v budúcnosti slúžiť ako úložisko obnoviteľnej energie. Využívaním energie uloženej v batériách elektromobilu a jej spätným dodávaním do siete v čase odbernej špičky prinesie táto technológia výhody pre vlastníkov elektrických áut aj celú spoločnosť – vďaka vyššej stabilite elektrickej siete.

Rastúci počet elektrických vozidiel na cestách si bude vyžadovať väčšie množstvo dostupnej – a ideálne obnoviteľnej – energie. To vytvára aj väčšie výkyvy v spotrebe počas dňa. Tie však nie sú ničím novým. Už dnes bežne zažívame prudký nárast odberu elektriny v istých časoch – ráno, keď sa ľudia zobudia a zapnú napríklad rýchlovarné kanvice a kávovary, a večer, keď varia večeru pri sledovaní televízie po návrate z práce.

Na vietor ako zdroj energie sa nedá spoľahnúť vždy. Vyvážia stabilitu v sieti elektromobily?

Batérie v elektrických autách si na prvé počutie mnohí spoja najmä s potrebou nabíjania a teda zvýšenou spotrebu elektriny. V skutočnosti však ponúkajú veľmi efektívne možnosti pre inteligentné skladovanie a distribúciu energie, upozorňuje automobilka Hyundai, ktorá už v tejto oblasti dosahuje konkrétne výsledky.

Nie je pritom jediná – Nissan nedávno v Austrálii upozornil na príbeh miestneho vinára, ktorý vďaka technológii V2G predáva prebytky elektrickej energie a zarába tak v prepočte okolo 130 eur mesačne.

Austrálčan vlastní Nissan Leaf so 40kWh batériou a podarilo sa mu vysoké účty za elektrinu blížiace sa k sume 500 eur mesačne zvrátiť na plusové hodnoty. Musel však investovať aj do fotovoltických panelov. Pre poctivú kalkuláciu by bolo potrebné pozrieť sa na celkovú návratnosť investície v dlhšom časovom horizonte aj z hľadiska úvodných investícií do fotovoltiky a elektromobilu. Tieto vstupné dáta v tomto konkrétnom prípade nepoznáme.

Vinár z Austrálie patrí k prvým, ktorí v praxi testujú technológiu V2G.

Solár a vietor nebežia nonstop

Čo je dôležité, technológia V2G by mohla krajinám podať pomocnú ruku pri zapájaní väčšieho množstva obnoviteľných zdrojov elektriny. Práve solárne panely či veterné zdroje totiž nedokážu nepretržite dodávať elektrickú energiu. Batérie elektrických vozidiel s technológiou V2G môžu slúžiť ako vyrovnávací element.

Vozidlá môžu poskytovať obnoviteľnú energiu do siete v čase, keď nie je možné vyrábať obnoviteľnú energiu, napríklad počas noci alebo bezvetria. V čase odbernej špičky, keď sa nárazovo spotrebúva veľké množstvo energie, zasa elektromobily môžu dodávať elektrinu späť do siete, aby vyrovnali dopyt.

„Okrem riadenia dodávok energie počas špičiek a pomoci pri dekarbonizácii energetického systému má táto technológia dokonca potenciál vytvárať finančné výhody pre vodičov a distribútorov siete, ako aj byť významným prínosom pre životné prostredie tým, že podporuje dekarbonizáciu energetickej siete,“ uviedol Yukihiro Maeda z Hyundai Motor Europe.

V nižšie pripojenom videu vysvetľuje expertka na elektromobily Nicki Shields, ako funguje technológia V2G:

Budúcnosť V2G

Novú technológiu čaká budúcnosť najmä v dlhodobom horizonte. Samotný Hyundai priznáva, že vo veľkom meradle sa nemusí etablovať v horizonte najbližších niekoľkých rokov, no stále ide o riešenie, ktoré má výhody a veľký potenciál.

Reorganizácia elektrickej siete v súvislosti s príchodom elektromobilov už postupne prebieha. Vyžaduje si však čoraz užšiu spoluprácu naprieč celým radom zainteresovaných strán vrátane vlád a poskytovateľov energie. Odhaduje sa, že jediný elektromobil dokáže uskladniť dostatok elektriny na zásobovanie až piatich domácností počas 24 hodín. Aby bolo toto všetko možné a aby sa podporilo ďalšie zavádzanie technológie V2G, je potrebné ju ďalej rozvíjať, pokračovať v štúdiách a venovať sa i regulačným otázkam, uzatvára Hyundai.