Dalo by sa s nadsázkou povedať, že najrýchlejšie "auto" planéty bude hybrid. Nuda? Ale raketový hybrid. To už znie lepšie, že?:) Bloodhound SSC je totiž postavený na inej koncepcii, než predchodca. Má v sebe tri typy motorov, ktoré sú samé o sebe materiálom na samostatný článok, i keď možno v inom médiu. Rozjazd SSC (supersonic car-nadzvukové auto) má na starosť prúdový motor Eurojet EJ200 zo stíhačky Eurofighter Typhoon. Jeho ťah je 90kN a rozpohybuje 6-tonové SSC na rýchlosť 480 km/h. Vtedy svoju funkciu preberie 750-koňový 2,4l motor V8 Cosworth z formule 1, ktorý je tu použitý ako pumpa okysličovadla pre raketový motor. V tom momente nastupuje na scénu raketový motor, ktorý sa pripojí svojím výkonom k ťahu prúdového EJ200 a spolu budú hnať SSC k vytúženej méte 1600 km/h. Prúdový motor sám produkuje ťah deviatich ton, raketový k nemu pridá ďaľších dvanásť. Spolu teda budú mať výkon porovnateľný so 180 autami F1!!

Možno je v článku priveľa čísiel, sú to ale hodnoty, ktoré u iného auta nenájdete...

Test zažehnutia raketového motoru a jeho plného výkonu po dobu desiatich sekúnd sa úspešne podaril. Namerali mu ekvivalent výkonu 30000 koňských síl a hluk na ústí trysky bol 185 dB, čo je to isté, ako keby ste stáli vedľa práve vzlietajúceho Boeingu 747. Mimochodom táto raketa, poháňajúca Bloodhound SSC, je najväčšia tohto druhu vyvinutá v Európe. Má ju na svedomí 27-ročný inžinier Daniel Jubb, ktorý svoju prvú raketu postavil keď mal päť rokov. Sami vidíte, že toto je vrchol techniky a ozajstný konštruktérsky oriešok všetko zosúladiť dohromady. Najmä aerodynamiku, ktorú vyvíjali na univerzite vo Swansea. Tá je mimoriadne dôležitá a musí zaručovať minimálny odpor vzduchu, dostatočný prítlak, prívod vzduhu k motoru a žiadny vztlak. Nuž a nezabúdajme, že je to stále "auto" a tak kolesá tiež treba poriešiť. Hliníkové disky bez pneumatík majú priemer 910mm a počas maximálky môžu dosiahnuť až 10200 ot/min, čo je asi 50000g odstredivého preťaženia.

Rekord plánujú uskutočniť v Južnej Afrike v roku 2013 alebo 2014 a pre jeho uskutočnenie bude potrebné vyčistiť 20 kilometrový úsek o šírke 500 metrov. Maximálna rýchlosť by malo SSC dosiahnuť za 42 sekúnd s preťažením 2,5g pri akcelerácii. Brzdiť sa bude aerodynamickou brzdou, potom padákmi a neskôr i klasickou brzdou na kolesách. Rozpočet? Zatiaľ 18,6 milióna Eur. Ja osobne som ho videl na autosalóne v Birminghame a je to riadny STROJ.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov