Predchodca BMW M5 bol asi pre veľkú časť čitateľov známy. Bol ním model M535i, avšak nielen v generácii E28, ale aj v predchodcovi E12. Obe generácie však boli veľmi podobné ako dizajnovo, tak aj technicky. Ešte pred prvou M535i generácie E12 tu bol unikát v podobe 530 MLE určený pre Juhoafrickú Republiku, avšak o tom sa viac dozviete v článku publikovanom dávnejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

BMW svoj prvý M model, teda „placku“ M1, vyrábalo už na konci 70-tych rokov. Motor v tomto superšporte neskôr putoval aj do prvej a upravený do druhej generácie M5ky. Avšak na označenie S, ako ho poznáme z dnešných M modelov, zatiaľ zabudnite. Ale len v Európe. Rozviniem to neskôr.

Duo k M6/M635CSI

Teraz späť k prvej generácii. Tú predstavili v lete 1985 a dotvárala tak duo s M635CSI, prípadne M6. Áno, existovalo naraz M635CSI aj M6 generácie E24, rozdiel bol v trhu. Zatiaľ čo Európa zostala pri M635CSI, v USA a Kanade dostali prvý M model z bežného modelu, teda M6.

Čo bolo vlastne také výnimočné na označení M5? Jednoducho to, že bežný sedan, ktorý laik nerozoznal od bežnej limuzíny radu 5, stíhal jazdiť porovnateľne ako vtedajšie športovo ladené modely. Stále pritom odviezol pohodlne 4 cestujúcich (obmedzene aj 5) s batožinou v kufri. Spomedzi bežných verzií radu 5 bola M5 stále vyrábaná ručne.

Takzvaný volant M-tech 1. Dnes vysoko cenený prvok.

Základom M5 je vždy špecifický motor. Prvá generácia nebola výnimkou. Avšak pozor, aj keď nemá motor s kódovým označením začínajúcim písmenom S, stále je to M5. Prvá generácia totiž dostala upravenú verziu motora M88, konkrétne M88/3, ktorý vychádzal z popisovaného M1. Vstrekovanie Kugelfischer už vymenili za jeden z prvých Motronic systémov.

Zdvihový objem bol 3,5 litra, kompresný pomer zostal na hodnote 10,5:1. Výsledný výkon 210 kW (286 k) pri 6500 ot./min. a 340 Nm pri 4500 ot./min. putoval len na zadné kolesá cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Žiaden iný typ prenosu nebol k dispozícii. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehlo za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť bola 245 km/h (zdroje sa rôznia). Pohotovostná hmotnosť na dnešnú dobu zostala na smiešnych 1430 kg.

Dnes už legendárny radový šesťvalec mal zdvihový objem 3,5 litra a produkoval (v Európe) 210 kW (286 k).

Okrem motora M88/3 však M5 mohla mať aj inú pohonnú jednotku. Ako som spomínal, pre USA, Kanadu a Japonsko bola v predaji M5-ka s S38B35, čo z neho robí prvý motor s označením S. Motor mal znížený kompresný pomer na 9,8:1 a výsledný výkon 190 kW (255 k) s 330 Nm. Obidva motory mali samozrejme pre M modely typický klapkový systém, kde každý valec mal vlastnú samostatnú škrtiacu klapku.

Rozdiely medzi M5 a bežnou 5kou boli v podobe príplatkového spodného podnárazníka, malej odtrhovej hrany na kufri či odlišných kolesách, konkrétne v rozmere R390. Ide o rozmer v mm namiesto palcov. Ponuka výbavy bola rozšírenejšia, M5 mohla mať aj koženú palubnú dosku či výplne dverí v koži. Prvky ako klimatizácia či strešné okno boli stále za príplatok (v USA v sérii), rovnako ako aj palubný počítač či stierače na svetlách.

Tomuto sa hovorí prístrojový panel natočený na vodiča.

Celkovo z prvej M5 vyrobili 2 241 kusov. V tej dobe ešte neexistoval program Individual alebo špeciálne edície, avšak aj z takéhoto malého počtu áut je dnes prvá M5 už veľmi veľkým unikátom. Je to tiež jeden z najcennejších M modelov z hľadiska počtu vyrobených kusov. Tomu zodpovedajú aj ceny. Na portáli mobile.de je síce k dispozícii najlacnejšia M5 z USA za 20 tisíc eur, avšak európske autá sa začínajú na sume 35 tisíc eur.

Zdroj foto: BMW