Predraženie všetkých rozostavaných rýchlych ciest na Slovensku by sa mohlo pohybovať na úrovni 700 miliónov eur, píše Denník N. Najväčší cenový rozdiel smerom nahor sa týka obchvatu Ružomberka (Hubová - Ivachnová). Štát dopláca stavebným firmám peniaze prostredníctvom takzvaných dodatkov k už existujúcim zmluvám. V opačnom prípade by hrozilo, že by diaľnice buď nedokončili vôbec, alebo v prípade ak aj áno, skončili by v strate a finančných ťažkostiach. Infácia tvrdo zasiahla i stavebný sektor.

S dokončením diaľnice D1 medzi Bratislavoju a Košicami sa podľa najnovších plánov ministerstva počíta po roku 2030. To je celých 20 rokov po tom, ako mala byť táto diaľnica podľa sľubov vtedajšieho premiéra R. Fica hotová už do roku 2010.

D1ku otvárajú postupne

Napríklad meškajúci úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové by sa mal dostať do prevádzky skôr, štát počíta s tým, že poslednú väčšiu finančnú transakciu zaň stavebníkom zaplatí v roku 2025.

To by mohlo teoreticky indikovať to, kedy by zhruba mohli diaľnicu otvoriť. Ďalšou neznámou však je, či štát dovtedy stihne obstarať a sprevádzkovať aj technológiu tunela.

O niečo neskôr, niekedy v roku 2026 by sa podľa Denníka N mohol dočkať otvorenia úsek Hubová – Ivachnová, ktorý zahŕňa aj obchvat Ružomberka. Pri úseku Turany – Hubová naopak úradnícka vláda počíta s tým, že zaň v roku 2032 zaplatíme posledný väčší obnos peňazí. Samotný úsek však môže byť hotový aj skôr. Ako upozornil aj Denník N, nebolo by vôbec prekvapením, ak by vyúčtovanie tak zložitého projektu istú dobu trvalo.

Zdroj: Denník N / foto: cz.depositphotos.com