Úsek diaľnice A10 je vybavený indukčnými cievkami zabudovanými pod povrchom vozovky, ktoré vytvárajú magnetické pole prenášajúce energiu priamo do špeciálnych prijímačov na palube elektromobilov. Tento systém funguje dynamicky, to znamená, že vozidlá môžu byť nabíjané počas jazdy rýchlosťou až do 300 kW a priemerným stabilným výkonom okolo 200 kW.
Možné výhody
Testy prebiehajú na verejne prístupnej diaľnici s rôznymi typmi vozidiel - od nákladných áut, cez dodávky, osobné autá, až po autobus. Víziou spoločnosti Vinci je urýchliť elektrifikáciu ťažkých úžitkových vozidiel v sektore nákladnej dopravy a logistiky, ktorý sám o sebe predstavuje viac ako 16 % emisií skleníkových plynov vo Francúzsku, uviedol Nicolas Notebaert, generálny riaditeľ divízie koncesií vo Vinci.
Vďaka tejto technológii by mohlo dôjsť k výraznému zníženiu hmotnosti batérií v elektrických vozidlách, pretože by nemuseli byť také veľké, aby poskytovali požadovaný dojazd z bodu A do bodu B. To so sebou prinesie úsporu nákladov, nižšiu uhlíkovú stopu a zvýšenie efektivity dopravy.
Perspektíva a výzvy nasadenia
Projekt, ktorý realizuje spoločnosť Electreon v spolupráci s univerzitou Gustava Eiffel a firmou Vinci, predstavuje unikátny pilotný test na verejnej ceste. Výzvou môže byť najmä vysoká finančná náročnosť inštalácie technológie do existujúcej infraštruktúry a potreba špeciálnych bezdrôtových indukčných prijímačov vo vozidlách. Napriek tomu systém môže výrazne pomôcť prekonať obmedzenia dojazdu elektromobilov a odstrániť nutnosť zastávok na nabíjanie, čo je veľká bariéra pre rozšírenie elektrických vozidiel nielen v sektore nákladnej dopravy.
Reálne limity a porovnanie efektivity
Aby takéto diaľnice mali skutočný význam, museli by byť naozaj veľmi rozšírené. Pri dĺžke úseku iba 1,5 km a rýchlosti 130 km/h dochádza k nabíjaniu približne 40 sekúnd, počas ktorých vozidlo získava len asi 3,5 kWh energie pri teoretickom maxime 300 kW. Priemerná spotreba na prejdenú vzdialenosť 1,5 km je však približne 0,33 kWh (počítané pri spotrebe 22 kWh/100 km), takže efektívny zisk energie je veľmi obmedzený.
Navyše, namiesto nákladnej inštalácie indukčných cievok pod vozovkou, niektoré časti sveta už efektívne dekarbonizujú svoje systémy verejnej dopravy pomocou nadzemných káblov, ktoré slúžia napríklad na rýchle dobitie elektrických autobusov pri zastávkach.
Preto je jasné, že zatiaľ čo bezdrôtové nabíjanie počas jazdy predstavuje zaujímavú technologickú inováciu, jej široké uplatnenie bude závisieť od rozsiahlejšej infraštruktúry a ekonomickej efektívnosti, aby sa dosiahol ekologický a praktický prínos.








































