Rýchly vzostup a pád „diamantového objazdu“. Objazd otvorili 20. júna. Už počas prvých hodín a dní bol internet zaplavený zábermi vodičov, ktorí namiesto plynulého prejazdu križovatkou sa niekoľko krát otáčali alebo jednoducho ignorovali neštandardné vodorovné značenie a prešli priamo cez stred križovatky. Z dronových záberov sa stali virálne hity a „diamondabout“ označili médiá za najhorší a najbizarnejší objazd v krajine.
Ako vzniklo takéto fiasko?
Dlhý a komplikovaný administratívny proces medzi projektantmi, danou radou (Liverpool City Council) a Transport for NSW viedla k schváleniu úplne neštandardného tvaru vo februári tohto roka, hoci už v októbri 2024 boli úrady upozornené pred potenciálnymi problémami s dodržiavaním predpisov. Pôvodný návrh bol oválny, no napriek výstrahám prišla do praxe diamantom verzia. Veľmi zaujímavé riešenie, čo poviete?
Výsledný projekt stál 52 000 eur, ďalších 30 000 eur išlo na expresné odstránenie, takže celkové náklady vystrelili na 78 000 eur. Dá sa povedať, že za šesť dní mesto dosiahlo svetový rekord v neefektívnosti a zbytočne minutých financiách. Niečo podobné sa pravdepodobne nepodarilo ani našej samospráve, ale tým ju nechceme podceňovať.
Odstránenie po tlaku komunity
Vlna kritiky, nespokojnosti a výsmechu sa miestnej samospráve nevyhla. Obyvatelia vyjadrili rozhorčenie nielen na sociálnych sieťach, ale aj priamo radnici. Liverpool Council v reakcii na spätnú väzbu ešte v ten istý týždeň priznal pochybenie a pristúpil k rýchlej náprave – objazd bol cez noc odstránený, farebné značenie natreté na čierno a značka nahradená klasickou „Daj prednosť v jazde“.
Dočasnosť tejto kuriozity a rýchla reakcia bola komentovaná aj priamo predstaviteľmi mesta na sociálnych sieťach, kde priznali: „Počúvli sme občanov. Dizajn nefungoval, preto bolo najjednoduchšie ho zrušiť.“
Kto nesie zodpovednosť a čo budúci projekt?
Kauza sa stala politickým problémom – do diskusie sa zapojili nielen miestni poslanci, starosta či premiér štátu, ale objazd je aj súčasťou širšej debaty o modernizácii dopravných ťahov v Sydney, vrátane príprav na Western Sydney Airport. Radnica Liverpoolu sa snaží presunúť vinu aj na štát, zdôrazňujúc dlhodobú pomalosť modernizačných prác na Fifteenth Avenue.
Zlyhanie „diamondaboutu“ už má však jeden pozitívny efekt: Liverpool City Council sľubuje zlepšenia projektových procesov a s odstupom tvrdí, že „ponaučenia už ovplyvňujú spôsob, akým plánujeme budúce dopravné projekty“.
Tento príbeh je dokonalým príkladom, ako bez prevereného projektu a dôslednej komunikácie môže vzniknúť projekt, ktorý síce upúta svet, ale nie práve žiadaným spôsobom.