Životnost batérií - najväčší kameň úrazu?
Jedným z hlavných faktorov na životnosť akumulátorov je termo-manažment, teda vyhrievanie a chladenie batérie. Staršie, lacnejšie elektromobily ho nemajú, prehrievajú sa pri nabíjaní a ani pri dlhšej jazde sa batéria nedokáže schladiť dokonca ani v teplotách hlboko pod nulou, čo sa podpísalo na degradácií. Napríklad prvá Kia Soul alebo Nissan Leaf I, už po nájazde okolo 100 tisíc kilometrov majú degradáciu batérie na úrovni okolo 25 %! Teda dojazd je znížený o štvrtinu.
Drahší konkurenti, teda BMW i3 či VW e-Golf s podobne veľkými batériami a pokročilým riadením teplotu sú naopak na vrchole. Príkladov okolo je dosť, trebárs osobná skúsenosť s mníchovskou i3 s nájazdom 152 tisíc kilometrov: jeho akumulátor zdegradoval len o 1,6 % a podobne e-Golf s nájazdom 138 tisíc len o 6 %. Treba povedať, že e-Golf mal presne dvakrát viac cyklov na maličkej, len 24-kWh batérií. Konkrétne 1380 cyklov.
Osobne viem, že termo-manažment v i3 funguje veľmi dobre. Nikdy nevystaví batériu extrémnym, najmä vysokým teplotám, aj keď treba batériu aktívne chladiť prostredníctvom klimatizácie, radšej obetuje trocha dojazdu.
Výsledky analýzy
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) sa rozhodla tieto otázky preskúmať dôsledne a s využitím veľkých dát. Vo svojej komplexnej rešerši z apríla 2024 analyzovala tisíce elektromobilov z reálnej prevádzky a konzultovala výsledky s renomovanými inštitúciami, ako je Arval, DEKRA, ADAC, Geotab či AURES Holdings (AAA Auto).
Výsledky sú povzbudivé: 98 percent elektromobilov má po rokoch používania a státisícoch kilometrov stále nad 80 percent pôvodnej kapacity batérie. Aj v náročnej prevádzke a pri častom nabíjaní na 100 % si batérie udržali viac ako 93 % kapacity po 100 000 km (dokázal test ADAC).
DEKRA zistila, že aj po 260 000 km môže batéria stále vykazovať 95 % kapacity. Priemerná ročná degradácia je na úrovni 2,3 %, čo znamená, že životnosť batérie môže bez problémov presiahnuť 15 rokov.
Ako sú na tom veľké, moderné batérie?
Tesla používa moderné tepelné čerpadlo s názvom „Octovalve“, ktoré dokáže efektívne schladiť aj vyhriať batériu. Napriek tomu v rebríčkoch nedominuje. Prečo?
Sám som najazdil s Tesla Model 3 Performance viac ako 60 tisíc km. Po tejto vzdialenosti sa prejavila degradácia na úrovni viac ako 10 %. Môj postreh je, že pri rýchlom nabíjaní jednosmerným prúdom prekračuje teplota batérie 60 °C, čo pre ňu nie je v žiadnom smere dobré ani zdravé. Auto ju následne počas jazdy schladí, v nízkych teplotách však až takmer na nulu. Podobné hodnoty nezriedka zaznamenali aj iní vodiči Tesiel a často sa už v prípade zánovných vozidiel s nájazdom do 30 tisíc km objavuje degradácia okolo 5 %.
Jazdil som aj v iných, drahších elektromobiloch, ktoré mali aj vyšší nájazd, a degradáciu takmer nepostrehnuteľnú. Je pravda, že napríklad elektromobily od Mercedesu si udržiavajú batériu v podstatne vyváženejšom teplotnom rozsahu. A to v tej dobe dokonca táto značka neponúkala ani tepelné čerpadlo.
Čo môžeme a nemôžeme ovplyvniť?
Čo určite môžete správaním k baterke ovplyvniť, je donútiť ju k rýchlejšej degradácii. Záleží na tom, ako často auto pripojíte k rýchlo-nabíjacím staniciam typu DC alebo ho nabíjate pomaly z domácej siete. Podstatné tiež je, či batériu pravidelne nabíjate na 100 percent a necháte ju tak stáť. Tých detailov je samozrejme viac.
Každá automobilka má svoj BMS (Battery Management System) nastavený trochu inak. Pre akumulátor je kľúčové, aby mal dolné aj horné ohraničenie kapacity, a aby nešiel na svoje absolútne maximum alebo na absolútne minimum. Napríklad Tesla horné ohraničenie kapacity nemá. Jednoducho ak nabijete na 100 %, tak je tam 100 %. To je aj jedna z príčin, prečo Tesly v rebríčkoch degradácií nevynikajú. Niektoré, najmä prémiové automobilky, tieto ohraničenia majú dôkladne premyslené. Dôkazom je napríklad už spomínané, dnes viac ako 10 rokov staré BMW i3, ktorého batéria nedegraduje takmer vôbec.
Máte sa báť jazdenej batérie?
Prvý dôvod je veľmi nízka chybovosť batérií. Od roku 2020 už sú rôzne chémie batérií dostatočne vyvinuté a vychytané tak, aby zodpovedali prísnym normám, ktoré hovoria, že batéria ani po 8 rokoch používania nesmie klesnúť pod 70% pôvodnej kapacity. Drvivá väčšina elektromobilov si túto kapacitu vie zachovať po uvedenom čase na úrovni okolo 85 %. V prípade novších akumulátorov je logický predpoklad, že sa táto hodnota bude len zvyšovať.
Čo ak batéria „odíde“?
Ako sme už spomínali, ak sa batéria pokazí v osemročnej lehote, nemáte žiadnu starosť. Výrobca vám ju na záruku vymení. Dnes vieme, že pri poruche akumulátora zvyčajne nie je vadná celá batéria, ale len konkrétny menší modul, ktorých je v batérií niekoľko alebo potom konkrétny článok. V prípade mnohých podobných chýb sa podarilo vymeniť samostatný modul a batéria fungovala bez problémov ďalej. Takáto oprava je tiež podstatne menej nákladná ako výmena celej batérie.
Zhrnuté a podčiarknuté
Moderné batérie v elektromobiloch sú spoľahlivejšie, ako sa často tvrdí. Výskumy a reálne dáta ukazujú, že priemerná degradácia je nízka, najmä ak má auto kvalitný termo-manažment a dobre nastavený celkový batériový manažment.
Kým niektoré staršie vozidlá bez aktívneho chladenia môžu po rokoch stratiť významnú časť kapacity, väčšina moderných elektromobilov si aj po státisícoch kilometrov zachová 80 až 95 % pôvodnej kapacity. Navyše, poruchy batérií sú zriedkavé a často sa dajú riešiť výmenou jedného modulu namiesto celej batérie. Zánovný elektromobil tak rozhodne nie je dôvod na obavy – práve naopak, môže byť rozumnou a trvácnou voľbou.
zdroj foto: Pexels, Depositphotos