Kým v lete sa z užívateľského hľadiska používanie moderného elektromobilu približuje autám so spaľovacími motormi (v oblasti dojazdu, aj vplyvu chladenia kabíny klimatizáciou na dojazd), zima mení pravidlá hry a elektrické autá značne strácajú. Polená pod nohy im hádžu mrazivé podmienky, v ktorých je zima nielen trakčnej batérii, ale aj samotnej posádke. Veľkú časť drahej energie uloženej v trakčných batériách tak elektromobil spotrebuje na vlastné vyhriatie. Skrátka, kým spaľovacím autám chladnejšie počasie vyhovuje (z hľadiska chladenia a vyhrievania pomocou odpadového tepla), elektrické auto ťahá s klesajúcimi teplotami za stále kratší koniec lana. Lexus to chce teraz aspoň trochu zmeniť.

Priamo na nohy

Odporové vyhrievanie kabíny je energeticky náročné a poriadne komplikuje používanie elektrického auta na dlhšie vzdialenosti. Lexus preto prichádza s riešením, ktoré by malo spotrebu drahocennej energie znížiť a predĺžiť tak dojazd samotného auta. Trik spočíva v tom, že namiesto tepelného čerpadla (účinného len v určitom teplotnom rozsahu), či odporového vykurovania prichádza aj s infravykurovaním. To je navyše spojené s účinnou izoláciou kabíny pred vonkajšími poveternostnými vplyvmi a namierené na nohy pasažierov, kde to údajne má pocitovo najväčší účinok. Infaržiariče v Lexuse majú približne o 8 % nižšie spotrebu energie, než štandardná klimatizácia. A hoci sa to nemusí zdať ako zásadná úspora, v zime sa naozaj počíta každá kWh. Vývoj ide aj v tejto oblasti navyše veľmi rýchlo dopredu a kým sa stihnú infražiariče uplatniť v širšom meradle, možno prídu výrobcovia s niečím úplne novým a ešte účinnejším. Kým sa tak však stane, zostane aj takéto šetrenie energiou veľmi zaujímavou možnosťou ako v mrazoch predĺžiť dojazd elektrického auta.

zdroj: Lexus