Nemecké automobilky i dodávatelia prepúšťajú desiatky tisíc ľudí kvôli stále menšiemu než očakávanému záujmu o elektromobily, na poplach bijú i politici na národných úrovniach jednotlivých štátov únie, ale Európska komisia je vo svojom dogmatickom programe elektrickej mobility slepá a hluchá.

Ak si o našej redakcii myslíte, že nadržiavame spaľovacím motorom a nemáme radi elektromobily, nemá význam hádať sa. Je jasné, že nikoho s „klapkami na očiach a ušiach“ nepresvedčíme. Toto ale nie je o pár novinároch píšucich o autách. Rovnaký názor ako my už verejne prezentujú automobilky, automobilové združenia, výrobcovia komponentov a najnovšie aj mnohí politici.

Nemeckí kancelár i predsedovia strán

Patrí k nim aj nemecký kancelár Friedrich Merz a zároveň predseda CDU, ktorý nedávno v rozhovore pre domácu televíziu Ntv povedal, že chystaný zákaz spaľovacích motorov v EÚ je chybné rozhodnutie. „Nechcem, aby Nemecko bolo jednou z krajín podporujúcich tento zákaz. Nechceme sa obmedzovať na jedno riešenie,“ odkázal na adresu elektromobilov Merz a dodal: „Jednostranné politické záväzky ku konkrétnym technológiám sú nesprávnym prístupom pre toto odvetvie.“

Rovnako to vidí tiež šéf politickej strany CSU Markus Söder, ktorý tiež vyzval ku zrušeniu plánovaného postupného vyraďovania spaľovacích motorov z prevádzky v roku 2035.

Nemeckí a talianski ministri svorne v otvorenom liste

A ozývajú sa aj ďalšie hlasy. Nemecké ministerstvo hospodárstva (BMWK) a talianske ministerstvo obchodu a výroby (MIMIT) nedávno zaslali spoločný otvorený list Európskej komisii.

„Sme v zlomovom bode. Dnes sa začína nová fáza pre európsky priemysel. Taliansko a Nemecko sa zjednotili, aby požiadali Komisiu o okamžitú zmenu kurzu v automobilovom priemysle. So zodpovednosťou, pragmatizmom a víziou,“ uvádza za taliansku stranu minister obchodu a senátor Adolfo Urso. Proti znižovaniu emisií nič nemá, ale vyzýva, aby „ekologický prechod bol skutočne udržateľný nielen z environmentálneho, ale tiež sociálneho a ekonomického hľadiska“ a hlavne prekonal „ideologické obmedzenia Green Dealu“.

ČR tiež na strane výrobcov áut a komponentov

Podobne varuje tiež český minister dopravy Martin Kupka. „Česká republika dlhodobo zdôrazňuje, že tempo a podmienky prechodu na bezemisné vozidlá musia byť realistické a nesmú ohrozovať konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu,“ prehlásil už dávnejšie pred českými médiami.

Šéfovia automobiliek ešte pred pár rokmi tvrdili, že ukončenie výroby áut so spaľovacími motormi do roku 2035 zvládnu. Lenže v posledných mesiacoch všetci otáčajú a takmer všetci výrobcovia svorne odkazujú Bruselu, že trvanie zákaze zničí európsky automobilový priemysel. Batériové autá sa totiž zďaleka nepredávajú tak dobre, ako plánovači, optimisti a priaznivci elektromobilov tvrdili.