Prichádza to, o čom sa šepká už dlhšiu dobu a experti na to upozorňujú už od momentu, kedy sa začala nahlas politicky pretláčať elektromobilita ako zdroj nulových emisií. Zákonodarcovia síce odsúhlasili zákaz predaja nových áut produkujúcich emisie CO2, no tým problém ani zďaleka nevyriešili a musia vymyslieť, ako hodnotiť emisie elektromobilov. Tváriť sa, že s príchodom elektromobilov sme vyriešili problém s produkciou emisií CO2 je totiž veľmi nezodpovedné a podľa mnohých expertov tým politici len odtlačili problém znečisťovania ovzdušia na neskoršie obdobie. Na rade je ďalší krok.

Z výfukov do komínov

Celý problém výpočtu emisného zaťaženia z elektromobilov spočíva v tom, že momentálne nikto nevie presne určiť produkciu emisií počas celého životného cyklu elektrického auta. Podstatnou zložkou celej rovnice je totiž spôsob výroby elektrického prúdu použitého na pohon auta (+ straty, ktoré nie sú malé). Zanedbateľná nie je ani výroba a recyklácia trakčných batérií. „Ak vyhlásime, že má elektrický automobil nulové emisie, je to iba preto, že meriame emisie výfukových plynov. Tým pádom úplne ignorujeme skôr vyprodukované emisie a to nie je férové. Je to zle,“ povedala riaditeľka pre reguláciu firmy Tereos, francúzskeho výrobcu bioetanolu. Podľa Correovej môžu byť hybridné elektrické vozidlá emisne menej náročné ako elektromobily, stačí vziať do úvahy emisie vyprodukované počas celého životného cyklu vozidla. „Experti sa rozchádzajú v názoroch na to, koľko emisií vlastne elektrické autá ušetria. Záleží vždy na tom, koho sa spýtate, aké výpočty použijete a čo započítate do výsledných emisií,“ vysvetlil Bernd Kuepker, referent energetického oddelenia Európskej komisie. „Výroba elektriny je odvetvie, kde máme veľký potenciál využiť obnoviteľné zdroje a náš energetický mix tak môže byť čistejší. Musíme začať elektrifikovať už teraz, aby sme mali všetko nachystané na rok 2035, kedy bude všetko poháňané elektrinou. Nemôžeme čakať do doby, kým budeme mať úplne čisté zdroje,“ dodal v reakcii na kritiku, že elektrina pre vozidlá môže byť vyrábaná aj z vysoko emisných zdrojov.

zdroj: Euractiv