BYD: Z pretekov do slepej uličky

BYD vlani predal rekordných 4,3 milióna vozidiel a plánoval ambiciózny rast až na 5,5 milióna za rok 2025, čo by znamenalo medziročné zvýšenie takmer o 30%. Realita však ukazuje, že dopyt nesleduje tempo expanzie a v skladoch sa hromadia stovky tisíc nepredaných áut. Odhaduje sa, že aktuálne čaká v skladoch BYD cez 340,000 vozidiel, pričom zásoba v autosalónoch by vystačila na viac ako 3 mesiace predaja – čo je v rýchlom svete elektromobilov jasné varovné znamenie.

Panické brzdenie? škrtajú sa zmeny, stopka novým linkám

BYD už musel reagovať: v niekoľkých továrňach boli zrušené nočné zmeny a výroba bola znížená najmenej o tretinu kapacity. Plány na otvorenie nových výrobných liniek boli na neurčito pozastavené. Tieto opatrenia sa týkajú minimálne štyroch veľkých závodov v Číne.

Drvivý pretlak áut aj cien

Aby BYD znížil zásoby a pritiahol zákazníkov, rozbehol agresívnu cenovú vojnu. Vybrané modely sa teraz na domácom trhu predávajú za menej než 7000 €, čo je suma, ktorá je doslova šokujúca. Konkurenčné značky, nechcú ostať bokom, sú nútené ceny nasledujúco podkopávať – výsledkom je neudržateľný pokles cien naprieč celým čínskym trhom.

Varovanie pre celý EV sektor: „Evergrande auto priemyslu“?

Niektorí experti prirovnávajú BYD k „Evergrande čínskej automobilovej scény“. A hoci BYD zatiaľ nevykazuje stratu, rastú záväzky voči dodávateľom. Ak sa odbyt nerozbehne, môže dôjsť k reťazovej reakcii podobnej pádu veľkého developera.

Celoeurópske dôsledky

Aj keď BYD nie je v červených číslach, analytici „bijú na poplach“. Nadprodukcia a pretlak voľných áut môžu spôsobiť vlnu extrémne lacných čínskych elektromobilov na európsky trh – a to aj napriek clám. Pre európskych výrobcov ide o výzvu, ktorá ich môže existenčne ohroziť, ale zároveň otvára priestor na posilnenie kvality a inovácií.

Nie je to však len problém BYD – celý čínsky automobilový sektor má priemerné využitie kapacít pod 50%, a množstvo nových značiek ďalej zvyšuje tlak. Bez vyčistenia trhu hrozí krach menším hráčom, no reálny otras môže zasiahnuť aj najväčších.

Čínsky EV boom môže prerásť do obdobia konsolidácie, bankrotov a bolestivých premien. Európa má šancu sústrediť sa na kvalitu, bezpečnosť a inovácie, nie na cenovú vojnu. E-bublina sa nafúkla neuveriteľným tempom. Ostáva otázka: kedy a ako praskne? A kto na to doplatí najviac?

zdroj: Focus Reuters