Pilotný projekt flexibilných stĺpikov
Správa ciest BSK na kritických úsekoch župných ciest od mája 2025 testuje pružné dopravné stĺpiky, ktoré sa pri náraze ohnú, no nepolámu a nevytrhnú zo zeme. Vďaka tejto technológii sa minimalizujú stavebné zásahy do vozovky, pretože po drobnej kolízii nie je potrebné meniť pätky ani deliace ostrovčeky. Ide hlavne o miesta s vysokou nehodovosťou a častými servisnými zásahmi. Montáž využíva existujúce pätky a kotviace prvky, čím sa minimalizuje zásah do vozovky a skráti čas inštalácie.
Nové materiály sú odolnejšie aj bezpečnejšie
Použité materiály sú moderné polyméry ako PEVA, TPU či prémiový polyuretán, ktoré zabezpečujú vysokú odolnosť a pružnosť aj pri extrémnych teplotách od –20 °C do +60 °C. Stĺpiky majú integrovanú tvarovú pamäť, ktorá umožňuje po náraze ich ohnutie a následný návrat do pôvodného tvaru bez poškodenia. Viditeľnosť zvyšuje retroreflexná fólia triedy RA2 s troma reflexnými pásmi, ktoré spĺňajú európske normy. Vďaka tomu značenie zostáva funkčné a dobre viditeľné aj po menších kolíziách. Rovnako aj zmenšuje riziko rozsiahleho poškodenia vozidla pri zrážke, či už v nízkej alebo vyššej rýchlosti.
Testy ukázali výrazné zlepšenia
Po niekoľkých týždňoch pilotnej prevádzky Správa ciest eviduje pokles výjazdov na opravy značenia až o 30 %, čo predstavuje významnú finančnú úsporu aj zníženie časových prestojov na cestách. Obyvatelia priľahlých obcí a pravidelní vodiči hlásia plynulejšiu premávku s menej uzávierkami a dopravnými obmedzeniami, čo zlepšuje komfort a bezpečnosť na dotknutých úsekoch. Minimalizácia stavebných zásahov zároveň znižuje prašnosť a hlučnosť pri údržbe komunikácií.
Paralelne so zavádzaním flexibilných stĺpikov prebieha aj obnova zvislého dopravného značenia na hraniciach medzi Bratislavským a Trnavským samosprávnym krajom, kde sa na 25 komunikáciách inštalujú nové značky v súlade s platnou legislatívou a technickými normami. Tento krok zabezpečuje jednotný vizuálny štandard, lepšiu orientáciu vodičov pri prechode medzi regiónmi a posilňuje regionálnu identitu pomocou harmonizovaných grafických prvkov.
Nový trend sa pravepodobne rozšíri
Na základe úspechu pilotného projektu plánuje Správa ciest BSK rozšíriť používanie flexibilných stĺpikov na ďalšie problematické úseky s vysokou dopravnou záťažou a nehodovosťou. V budúcnosti by sa táto technológia mohla aplikovať aj na štátne cesty druhej a tretej triedy spravované samosprávami, čím by sa zvýšila odolnosť a efektivita cestnej infraštruktúry v celom regióne.
zdroj: BSK