Adrian Mardell: Rozporuplné tri roky na čele JLR. Mardell sa stal generálnym riaditeľom v novembri 2022, po odstúpení Thierryho Bollorého. Pod jeho taktovkou firma prešla turbulentným obdobím, ale aj nevídaným obratom. Ešte nedávno bol JLR v hlbokej finančnej kríze – vďaka Mardellovmu manažérskemu štýlu sa však podarilo dostať spoločnosť k najvyšším ziskom za poslednú dekádu, znížiť dlh a dosiahnuť rekordných desať štvrťrokov v zisku.
Kontroverzný rebranding a “woke” reklama
Najväčšou a súčasne najkontroverznejšou stopou, ktorú Mardell zanechal, je rebranding značky Jaguar s cieľom premeniť ju na plne elektrický luxusný brand do roku 2026. S novým logom, sloganom „Copy Nothing.” a reklamou, kde namiesto áut dominujú výrazné modely v extravagantných outfitoch, značka rozdelila automobilovú verejnosť. Kampaň bola často kritizovaná ako prehnane „woke” a medzi prvými reagovali aj známe osobnosti ako Elon Musk.
K tejto kontroverzii sa pridal aj americký prezident Donald Trump, ktorý na sociálnej sieti kritizuje „woke” rebranding, a že jej šéf opustil značku „v hanbe“. Trump označil reklamu za „hlúpu a extrémne woke“ a konštatoval, že firma je „v absolutnom chaose”, čo dodalo celej situácii ďalší rozmer verejného záujmu.
Výzvy do budúcnosti: Jaguar, Land Rover a nový CEO
Jaguar plánuje ukončiť výrobu všetkých doterajších modelov a sústrediť sa na elektrické vozidlá. A to i v čase, keď európsky trh s elektromobilmi ochladzuje a luxusné EV sa predávajú pomalšie než sa predpokladalo. Land Rover je na tom lepšie – modely Range Rover a Defender sa stále predávajú výborne, no aj tu rastú komplikácie vďaka novým clám na export do USA a slabnúcemu dopytu z Číny.
Nový šéf P.B. Balaji prichádza do JLR s bohatou skúsenosťou z Tata Motors a jeho úlohou bude udržať pozitívny finančný trend, vyriešiť otázky transformácie Jaguara na elektrickú ikonu a upokojiť rozkolísanú verejnosť po „prebudovanej” značke.
Jaguar Land Rover ukazuje, že v segmente luxusných áut sa nová éra nezaobíde bez odvážnych (a niekedy kontroverzných) rozhodnutí. Rok 2025 tak bude pre britskú značku rozhodujúci – ľahké časy rozhodne nečakajú ani jednu zo značiek pod JLR. Navyše, reakcie ako tá od Donalda Trumpa demonštrujú, že rebranding a smerovanie značky vzbudzujú silné emócie a pozornosť nielen medzi fanúšikmi áut, ale aj vo verejnej diskusii.
zdroj: Bbc Bbc Caranddriver Reuters