Elektromobilom sa v uplynulom období nie celkom darí napĺňať vízie, ktoré si vytýčil Brusel. Platí to nielen pri pohľade na predajné čísla za Slovensko, ale napríklad ani taký veľký trh ako Nemecko na tom nie je zrovna najlepšie. Svoje určite zohralo rušenie dotácií na autá s elektrickým pohonom, ku ktorému Berlín pristúpil. Čo sa však týka budúcnosti týchto vozidiel, tá vraj vyzerá omnoho perspektívnejšie.

Rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvňuje apetít motoristov kúpiť si konkrétne auto, je samozrejme cena. V prípade elektroáut o nej do veľkej miery rozhoduje batéria ako najdrahší komponent. Tu vidno silný pokles v porovnaní s rokom 2010. Lítium-ionová batéria vtedy stála v prepočte na 1 kW zhruba 600 eur.

Dnes to je už podľa dát z USA v prepočte iba necelých 88 eur a do roku 2025 sa očakáva pokles priemernej ceny na úroveň 83 eur za 1 kW.

Elektromobilita ako lacnejšia alternatíva pre autá

„Naše analýzy ukazujú, že v najbližších rokoch sa elektromobilita stane v drvivej väčšine prípadov lacnejšou alternatívou a že tento trend sa bude v dlhodobom horizonte naďalej posilňovať,“ uviedol Detlef Stolten, profesor z výskumného inštitútu v nemeckom Jülichu.

Spôsobuje to rozvoj elektromobility a prísun nových technológií, resp. inovácií v tejto oblasti. Na druhej strane sme svedkami rastúcich nákladov na palivá pre spaľovacie motory. Inštitútu vo svojej prognóze pritom očakáva, že nové takzvané syntetické palivá budú hrať iba obmedzenú rolu.

Hoci výrobné náklady na elektroauto zostanú ešte minimálne nejakú dobu vyššie v porovnaní so spaľovací motorom, z hľadiska celkových nákladov (vrátane prevádzky) sa má stať zlomovým druhá polovica tohto desaťročia, odkedy sa má elektrický pohon oplatiť najviac.

Ako konštatuje Thomas Grube z inštitútu v Jülichu, spaľovací motor bude najdrahšou alternatívou pre vozidlo vo všeobecnosti a ďalej už bude rozhodujúci konkrétny spôsob jeho využitia, či sa najviac oplatí elektrina, prípadne vodík.

Navyše, v najbližších rokoch majú prísť na trh viaceré lacné, resp. aspoň cenovo dostupnejšie elektromobily do 25 tisíc eur. Naopak, ďalej budú podľa prognózy zdražovať klasické pohonné hmoty. Prevádzkové náklady na tradičné auto so spaľovacím motorom údajne narastú – hoc aj pri použití syntetických palív – o ďalších 60 až 90 percent. Odborníci naopak počítajú s tým, že pri elektromobiloch majú zostať prakticky totožné.

Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com