Pri takmer každom novom modeli priaznivci značky tvrdia, že to s BMW ide dolu vodou, aj keď predajné čísla v skutočnosti hovoria niečo iné. Nedivíme sa i ale, že nostalgicky vyzdvihujú predovšetkým staršie autá a práve sedmičku s typovým označením E38 považujú za jedno z najkrajších áut, ktoré kedy v Mníchove navrhli a vyrobili. Pritom aj tá prišla v porovnaní s predchodcom s výraznými zmenami. Veď opustila dovtedy jasný štylistický prvok BMW, teda 4 samostatné okrúhle svetlá, ktoré prekryla spoločným sklom (podobný trend naštartovala menšia trojka E36 už pár rokov predtým).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Je pravda, že bočná silueta či zadné partie také radikálne už neboli, aspoň nie tak veľmi, ako sa stalo pri prechode medzi generáciami E38 a E65/66.

Mimochodom, aj kvôli veľmi úspešnému Mercedesu triedy S (W140) uvedenom na trh v roku 1991, malo BMW pred sebou slušnú výzvu, aby stuttgartského konkurenta prekonali. V Mníchove vedeli, že sa musia „eSku“ nielen vyrovnať, ale inováciami ho prekonať. A to sa skutočne podarilo.

Prvé európske auto s navigáciou

BMW E38 bolo síce v základe pomerne „chudobné“, dostali ste len látkové sedadlá, chýbal tempomat i parkovacie senzory, klimatizácia bola len poloautomatická, ale zoznam príplatkovej výbavy bol obsiahly. Sedmička priniesla ako prvé európske auto navigáciu založenú na systéme GPS, ktorý používame dodnes.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Xenónové svetlá ostali v ponuke už z predchodcu, lenže nadštandard bol rozšírený napríklad o už spomínanú navigáciu, príjem televízneho signálu, vyhrievaný volant, stabilizačný systém ESP či masážne sedadlá. Nechýbalo vyrovnávanie výšky zadnej nápravy a ku koncu produkcie sa objavila ďalšia novinka, ktorú uviedli takmer naraz s Mercedesom triedy S. Adaptívny tempomat. O množstve vecí z programu Individual je asi zbytočné aj písať.

Diesel V8

Ponuka motorov bola tiež mimoriadne zaujímavá. Pod kapotou sedmičky sa napríklad po prvýkrát objavil aj vznetový motor. Išlo o nepriamovstrekový 2,5-litrový šesťvalec s označením TDS, ktorý ale na takto veľké a ťažké auto veľmi nestačil. Adekvátnou motorizáciou sa stal až novší 2,9-litrový vznetový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva common-rail a výkonom 135 kW (184 koní), neskôr zvýšeným na 142 kW (193 koní). Ďalším krokom bolo predstavenie prvého osemvalcového 3,9-litrového dieselu, opäť ako prvého z nemeckej trojice, ktorý ponúkal 180 kW, teda 245 koní a 560 Nm. V8 krútiacim momentom prekonávala všetky ostatné motory, vrátane dvanásťvalcov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Benzínové motory začínali skromným radovým šesťvalcom 2.8, potom tu boli osemvalce 3.0, 3.5, 4.0 a 4.4 a samozrejme pomyselný kráľ, dvanásťvalec 750i. Vo verzii M73 s objemom 5,4 litra išlo o evolúciu z predchodcu, takže stále využíval len dvojventilové rozvody, a preto ponúkal iba 240 kW (326 koní) a 490 Nm.

Alpina

Alpina vypustila na cesty dve verzie sedmičky, najprv model B12 5.7 a po facelifte model so zväčšeným objemom na 6,0 litra. Išlo o najväčší agregát, ktorý kedy v Buchloe vyrobili. Mal 316 kilowattov, inak povedané 430 koní a 600 Nm.

Jazdili aj na vodík

Zaujímavá bola tiež prvá vodíková sedmička 750hL, ktorá toto palivo spaľovala priamo vo valcoch V12. Motor mal pomerne skromný výkon, len 150 kW (204 koní) a s nádržou na 140 litrov (H2 pri teplote - 253 °C) mala táto limuzína dojazd okolo 350 km.

Výnimočne môžete stretnúť tiež verzie High Security, prípadne L7. Druhé menované auto vychádzalo z modelu 750iL, teda už predĺženej verzie. K nej za stĺpiky B konštruktéri pridali ďalších 25 cm. Celkovo ich vzniklo 899, zopár kusov skončilo aj na Slovensku, kde ho prevádzkoval napríklad Alexander Rezeš.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aký je dnešný stav?

Dnes sedmičky generácie E38 v bežnej premávke už veľmi nejazdia. Nemálo kusov zničila hrdza či majitelia, ktorí si mohli dovoliť lacný kus z druhej ruky, ale nemali peniaze na servis. Zachovalé autá majitelia už často udržujú vo vykurovaných garážach a vyťahujú len v dobrom počasí. A ktorá verzie sa dnes vyplatí hľadať?

Ako vždy, sú to modely s najväčšími motormi, teda 750i a nezatracoval by som ani zaujímavo znejúci 740d. Zároveň ale platí, že zaujímavé môžu byť aj slabšie motorizácie, keďže skôr ide o luxusnú výbavu a stav, ako dynamické parametre. Preto ak máte možnosť kúpiť zachovalú 730i a navyše s unikátnym individuálnym interiérom či výbavou, neváhajte. Funkčných áut je stále menej a menej, takže raz sa možno vyplatí zachraňovať aj bežné verzie s nezaujímavou výbavou.