Spoplatnenie diaľničnej siete je už niekoľko rokov samozrejmosťou v mnohých členských štátoch EÚ. K dnešnému dňu sa za použitie diaľnic neplatí len v Nemecku, Luxembursku, Fínsku a Lichtenštajnsku, všade inde si za jazdu osobným autom po diaľnici zaplatíte. Či už vo forme mýta, alebo časovo obmedzených diaľničných známok. A práve medzi nimi dochádza k veľkej novinke, po ktorej už volali najmä dovolenkári a európski motoristi využívajúci rýchly tranzit cez jednotlivé krajiny. Najneskôr v roku 2024 totiž musia krajiny, ktoré využívajú časové diaľničné známky zaviesť aj ich jednodňovú verziu (najskôr pre nákladnú, neskôr aj pre osobnú dopravu).

Tak koľko, šéfe?

Samozrejme sa okamžite vynorili úvahy, koľko si budú krajiny za takýto „luxus“ od vodičov pýtať. Málokto však tuší, že EÚ vydala aj na toto nariadenie určujúce, maximálnu hodnotu 1-dňovej diaľničnej známky. Tak koľko teda? Podľa dohody majú členské štáty povolenú maximálnu cenu 1-dňovej „nálepky“ v hodnote 9 % zo sadzby za ročnú diaľničnú známku. Výpočet maximálnej ceny je tak pomerne jednoduchý. Jednotlivé krajiny samozrejme môžu uvedený „tovar“ predávať aj lacnejšie, otázkou však zostáva, ktoré a v akej miere túto možnosť využijú. Dozvieme sa v roku 2024. Stále viac krajín EÚ však už teraz avizuje plošné zdraženie diaľničných známok, čo môže konečné výpočty podľa dnešných cien výrazne znepresniť. Zároveň je v príprave aj legislatíva, ktorá poplatky odlíši podľa emisnej triedy, či iných kritérií (napr. druh pohonu a pod.). Nechajme sa teda prekvapiť, s čím a kedy nakoniec jednotlivé krajiny na vodičov vyrukujú.

zdroj: Euractiv, European Parliament