Samozrejme akékoľvek konkrétne čísla je nutné brať s rezervou, respektíve mali by byť posudzované aj s ohľadom na to, že nikto momentálne nedokáže povedať, ako dlho agresia Ruska voči Ukrajine potrvá. S&P Global Mobility v každom prípade odhaduje, že sa v tomto roku kvôli vojne nevyrobí približne 2,6 milióna automobilov a na budúci rok predpovedá to isté.

Severoamerická analytická spoločnosť očakáva, že najviac uvedený pokles pocíti Európa, pričom stratený dopyt v Rusku za rok 2022 je odhadovaný zhruba na milión vozidiel a problémy s dodávkami polovodičov a káblových zväzkov z Ukrajiny sa postarajú o výpadok okolo 700 tisíc áut.

Pod ďalšiu stratu sa zrejme podpíše zastavenie exportu paládia z Ruska, ktoré ťaží odhadom 40 až 45 percent tohto vzácneho striebro-bieleho mäkkého kovu. Takmer dve tretiny tohto materiálu sú využité ako aktívny prvok v katalyzátoroch.

S&P Global Mobility vo svojej správe ďalej uvádza, že v Spojených štátoch poklesne produkcia osobných áut v tomto roku o 480 tisíc áut a za rok 2023 uvádza číslo 549 tisíc vozidiel.

Neón, nikel, železná ruda i paládium...

„V rámci našej marcovej prognózy sme z odhadovanej výroby odstránili 2,6 milióna automobilov z roku 2022 i 2023, ale riziko ďalšieho poklesu je enormné. V najhoršom prípade sa môže stať, že v každom zo spomínaných rokov spadne produkcia až o 4 milióny jednotiek,“ hovorí Mark Fulthorpe, výkonný riaditeľ S&P Global Mobility.

K ruskému paládiu a niklu je nutné pripočítať predovšetkým ukrajinský neón, ktorý podľa niektorých zdrojov tvorí až 90 percent svetovej výroby. Ten je pritom dôležitý pre exciplexové lasery používané pri polovodičovej optickej litografii. Kým produkcia káblových zväzkov na Ukrajine by mohla byť nahradená v priebehu troch až desiatich mesiacov, o kompenzácii v prípade výpadku neónu zatiaľ nikto nehovorí. Výrobcovia čipov síce oznámili, že majú pomerne slušné zásoby tohto plynu, aj ich rezervy ale budú závislé na dĺžke ukrajinsko-ruského konfliktu.

foto: Škoda Auto, zdroj: Yahoo