Keď sa v roku 1976 predstavila, patrila Lada Niva medzi obrovské prekvapenia. Nielen v rámci krajín bývalého Východného bloku, ale aj na trhoch západnej Európy. Veľmi prekvapujúcim spôsobom v sebe skĺbila jazdné vlastnosti bežných osobných áut (v 70-tych rokoch), ich dynamiku a odolnosť rámových offroadov. Možno by preto jej dlhý automobilový život ani nemal prekvapovať. Dnes jej pozícia však iná a ide skôr o veľmi dostupné a jednoduché auto zabezpečujúce základnú mobilitu aj tam, kde by to nebolo pri súčasnej automobilovej produkcii servisne únosné. V krajine svojho pôvodu je zároveň aj jedným z cenovo najdostupnejších áut (v EÚ už ide o individuálny dovoz predražený byrokraciou a sieťou štátnych polatkov). Možno práve pre svoju jednoduchosť a akúsi ignoranciu voči trendom sa v stále viacerých krajinách so „západnou“ kultúrou stáva symbolom odporu voči konzumnému spôsobu života. Po Nemecku a Francúzsku sa tento zaujímavý trend začína prejavovať aj v Japonsku.

Novodobé Hippies

Nie sú to veľké počty, ale Niva sa stále predáva aj ďaleko za hranicami svojej vlasti. V rámci individuálnych dovozov ju stále viete kúpiť aj v západoeurópskych krajinách, no tu sa už z pracovného stroja stále častejšie transformuje na akýsi hipsterský povoz mládeže a stelesnenie vzdoru voči konzumnej spoločnosti. Znie to trochu zvláštne, ale je to tak. Najnovšie správy dokonca hovoria, že rovnaká vlna popularity Ladu Niva zastihla už aj v Japonsku. Ako upozorňuje portál Lada Online, ruská automobilka AvtoVAZ má s Japonskom historické väzby a nie je tajomstvom, že aj konštruktéri Suzuki hľadali počas konštrukčných návrhov prvej generácie Vitary inšpiráciu priamo v Togliatti. Tajomstvom nakoniec nie je ani skutočnosť, že aj japonský atmosférický agregát H4M sa vyrába priamo v Togliatti. Že ten motor nepoznáte? Ale áno, ešte donedávna ho pod obchodným označením 1.6 SCe používala napríklad aj Dacia.

zdroj: Lada Online, Autostat