Podľa dát SuperDRIVE bolo v roku 2024 na Slovensku 11 434 dopravných nehôd, pričom takmer polovicu (49%) spôsobilo nevenovanie sa vedeniu vozidla – teda aj mobil v ruke. To znamená vyše 5 600 nehôd a približne 128 úmrtí ročne, ktorým sa dalo predísť jednoduchým sústredením na cestu.
SuperDRIVE oslovil 888 vodičov najazdiacich od pár tisíc až po 60-tisíc kilometrov ročne a odpovede ukazujú jasný trend – Slováci majú mobily za volantom pevne zakorenené.
„Je to, akoby ste si nasadili pásku na oči a rozhodli sa jazdiť poslepiačky. Vodič má ilúziu,
že situáciu zvláda, no mozog jednoducho nestíha spracovať aj premávku aj telefón naraz. A
sekunda nepozornosti môže znamenať osudové metre,“ upozorňuje Lucia Solomon, inštruktorka a majiteľka školy SuperDRIVE.
Koľko času trávime s mobilom v aute?
- 58% vodičov tvrdí, že mobil používajú menej než 10 minút za hodinu jazdy.
- 30% sa deklaruje ako „mobil nepoužívajúci“, no ,mnohí z nich priznávajú, že si i tak berú do ruku mobil ale „len na chvíľku“.
- 9% šoférov drží mobil v ruke 10 až 30 minút za hodinu jazdy.
- 3% dokonca viac než pol hodiny.
Len SMS-ky a sociálne siete počas šoférovania si dopraje približne 12% slovenských vodičov – čo pri počte 3,85 milióna držiteľov vodičského oprávnenia predstavuje vyše 462-tisíc ľudí.
Prečo sa nevieme ovládnuť?
Dopravný psychológ Karol Kleinmann vysvetľuje, že každé pípnutie či notifikácia spúšťa v mozgu malú dávku dopamínu. Nevieme, či správa bude dôležitá, vtipná alebo nudná a práve táto nepredvídateľnosť vytvára silné nutkanie pozrieť sa, čo pri jazde znamená zásadnú stratu koncentrácie.
Podľa prieskumu:
- 53% vodičov verí, že mobil za volantom zvládajú pod kontrolou.
- 33% občas neodolá.
- 7% priznáva, že telefón v aute vôbec nevedia odložiť.
Problémom je aj rastúca tolerancia – vodiči začnú „len na červenej“, potom „len v slabej premávke“ a nakoniec aj v hustej doprave. Riziko si pritom nepripúšťajú, pretože doteraz sa im nič nestalo.
S pasažierom alebo bez, mobil v ruke
Kým kedysi prítomnosť spolujazdca mala efekt na používanie mobilu, dnes je tomu inak. Až 36% vodičov používa mobil rovnako, či sú sami, alebo vezú rodinu. Až 83% zároveň tvrdí, že mobil ich nikdy nedostal do krízovej situácie.
Technológie pomáhajú, no rozhoduje vodič
Moderné autá dnes ponúkajú handsfree, hlasové ovládanie či displeje. Podľa Petra Mihálika z T.O.P Auto Bratislava je však rozhodujúci vždy vodič: Aj keď má auto množstvo bezpečnostných systémov, telefón pri uchu znamená menšiu pozornosť a oneskorenú reakciu. Riešením je bluetooth či mobil pevne v držiaku – nie v ruke.
Porovnanie s rokom 2021 ukazuje znepokojivý rast – pred štyrmi rokmi siahlo po mobile počas prvej hodiny jazdy 43% šoférov, dnes už 58%. Na druhej strane je tu pozitívny posun – 49% vodičov dnes využíva handsfree či bluetooth (v roku 2021 to bolo len 11%).
Lucia Solomon expertka na bezpečnú jazdu a inštruktorka školy šmyku SuperDRIVE dodáva: „Ak chceme jazdiť bezpečnejšie, niekedy stačí urobiť ten najjednoduchší krok. Odložiť mobil. Nie je to klišé, je to fakt. Mobil nás vie oklamať, že máme všetko pod kontrolou, ale v skutočnosti to on má pod kontrolou nás. A to je niečo, čo si na ceste nemôžeme dovoliť.“
zdroj: Superdrive