BMW tvrdí, že žiaden preplňovaný motor neponúka porovnateľnú kombináciu spontánneho nástupu krútiaceho momentu a ťažnej sily pri lineárnom náraste výkonu. Nech sa páči, jeden z prvých prepĺňaných motorov od M GmbH. a hneď taká morda. :D Osobne by som nebol taký presvedčivý v týchto bohorovných tvrdeniach, ale jedno treba priznať. Tento motor patrí k špičke a jednoznačne tomu naj, čo môžete nájsť pod pokrievkou sériovo vyrábaných áut.

Ďalšími špecialitkami, ktoré nájdeme pri detailnom rozbore M TwinPower Turbo motora sú jedinečné piesty BMW M a vačkový hriadeľ rovnako ako aj celkom nový systém chladenia motora(chladenie a jeho úprava ukrýva ešte veľké rezervy vo vylepšovaní termickej účinnosti motora). Uložením nádoby s vodou medzi dva rady valcov ušetrili inžinieri nielen hmotnosť, ale aj zredukovali objem chladiva na potrebné minimum.  V spolupráci s druhým radiátorom so sekundárnym elektrickým čerpadlom zlepšili celkovú efektivitu chladenia vďaka vynútenej konvekcii. Tento krok prispel k lepšiemu chladeniu plniaceho vzduchu v medzichladičoch stlačeného vzduchu najmä pri zmenej jazdných režimov. Veľmi dôležitým je aj fakt, že elektrické vodné čerpadlo nieje závislé od chodu motora a teda aj po jeho odstavení dochladzuje center housingy turbodúchadiel, teda miesta, kde dochádza k zapekaniu mazacieho oleja a deformáciám ložisiek a hriadeľov TD.

Ďalšou zaujímavosťou je aj samotný plniaci tlak, ktorý je možné namerať za dúchadlami. Maximálny možný pretlak je nastavený na 1.5 bar a nie je bežným ani v prípade výkonových aplikácii. Usporiadanie výfukové traktu je tiež nekonvenčné, čoho výsledkom je aj jedinečná zvuková kulisa motora. Navyše, zvukový prejav významne modulujú aj klapky umiestnené vo výfukovom trakte.

V texte som zopárkrát spomenul aj termická, alebo celková účinnosť motora. Tento pokrokový motor 21.storočia disponuje skvelou účinnosťou aj vďaka high precision injection systému a posledne veľa skloňovanému BMW Efficient Dynamics. Presné vstrekovanie paliva pod vysokým tlakom zabezpečujú piezoelektrické vstrekovače, ktoré sú kŕmené vysokotlakovými palivovými čerpadlami. Vstrekovače sú umiestené centrálne v osi valca hneď vedľa zapaľovacej sviečky. Palivo je vstrekované do valca pod tlakom 200 barov. Ďalším systémom, ktorý umožnuje zvýšenie účinnosti práce motora je systém variabilného časovania ventilov VANOS. V tomto prípade jedná o Double Vanos, teda premenlivé časovanie ako nasávacích, tak ja výfukových ventilov.

Odporúčam detailnejšie preskúmať otáčkovú charakterisitku tohto motora, aj keď treba povedať, že je určite mierne zidealizovaná. V každom prípade priebehy ako Pe, tak Mk sú snom každého motorára. Nádherný kus umenia je tento motor, to im v Mku treba nechať! 

 

Andrej

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov