Ak ste si mysleli, že po takmer kompletnej likvidácii malých dostupných áut, zavádzaní drahej elektrifikácie na všetkých úrovniachmasívnom zdražovaní čiastočne spôsobenom aj dotovaním elektromobilov z predaja bežných vozidiel so spaľovacími motormi, museli úradníci Európskej komisie dostať rozum a čakáte, že konečne začnú presadzovať zákony aj s ohľadom na možnosti obyčajných motoristov, ste samozrejme na omyle.

Elektrická mobilita je úradmi EÚ tlačená vpred prakticky nezmenenou intenzitou, dokonca sa zdá, že chcú ešte pritvrdiť! Naznačujú to informácie aktuálne zverejnené nemeckou stránkou Automobilwoche.

100-% kvóty na elektromobily!

Tá v jednom z posledných článkov tlmočí správy v Európe pôsobiacich požičovní áut a lízingových firiem, ktoré tvrdia, že Európska komisia chce urýchliť prechod na elektromobily tým, že prikáže spoločnostiam 100-percentné kvóty na batériové vozidlá! A má sa tak stať oveľa skôr, ako sa predpokladalo.

Prevádzkovatelia veľkých automobilových parkov sa obávajú, že táto kvóta by mohla viesť k predčasnému vyraďovaniu spaľovacích motorov z trhu.

EK mlčí

Automobilwoche v súvislosti s týmito správami oslovilo Európsku komisiu, tá sa však k danej veci zatiaľ nechce vyjadriť. „Ako bolo oznámené v akčnom pláne pre automobilový priemysel, Komisia predloží návrh o firemných vozových parkoch do konca roka,“ prišlo v odpovedi od hovorcu EK. „V tejto fáze nemôžeme poskytnúť podrobnosti o obsahu návrhu.“

Ako uvádza nemecká stránka, „táto neistota firmy znepokojuje“. Ich posledná schôdzka so zástupcami EÚ a koordinátorkou, Ruth Reichstein (členkou kabinetu Ursuly von der Leyen, zodpovednej za Green Deal), nepriniesla nič nové.

Už o dva roky 75 %?

Zástupcovia firiem tvrdia, že EK v skutočnosti plánuje nariadiť až 75-percentné kvóty elektromobilov pri nákupe nových áut od roku 2027 a až 100-percentné kvóty od roku 2030! S ohľadom na súčasný podiel batériových vozidiel na trhu i vo flotilách je pritom taká iniciatíva prakticky nepredstaviteľná.

Napríklad v Nemecku, ktoré je vďaka finančným možnostiam motoristov či firiem otvorené elektromobilom oveľa viac, ako napríklad východ Európy, je momentálny podiel elektromobilov vo vozových parkoch len 23 percent.

EK chce urýchliť likvidáciu spaľovacích motorov

„Ak EÚ zavedie do roku 2030 kvóty elektromobilov pre vozové parky, v podstate by to zadnými vrátkami urýchlilo zákaz spaľovacích motorov plánovaný na rok 2035, pretože viac ako polovicu všetkých automobilov predaných v Európskej únii kupujú a financujú naši členovia,“ varuje Richard Knubben, generálny riaditeľ európskej federácie asociácií lízingových spoločností Leaseurope.

Ďalší problém je v tom, že EÚ definuje pojem „vozový park“ veľmi zoširoka. V podstate zahŕňa všetky komerčne registrované vozidlá, od osobných, cez dodávky, až po úžitkové automobily, vrátané tých, ktoré na trh dodávajú lízingové firmy a autopožičovne.

Príklad požičovní je varovný

Práve požičovne automobilov nedávno ukázali, že zákazníci majú v skutočnosti len veľmi malý záujem prenajímať si elektromobily a viedli k miliardových stratám firiem, ako je Sixt či Hertz, ktoré boli nútené predčasne vyradiť batériové vozidlá z ponuky.

„Elektrické kvóty pre prevádzkovateľov vozových parkov sú absolútne nevhodné, pretože neriešia príčinu problému,“ hovorí Nico Gabriel, výkonný riaditeľ spoločnosti Sixt. Odvoláva sa pritom na štúdie, podľa ktorých rozhodujúcu úlohu zohráva nedostatočná infraštruktúra rýchleho nabíjania. „Nemusíme snáď zdôrazňovať, že súčasné tempo rozširovania infraštruktúry je príliš pomalé.“

A zase o nás, bez nás

Lízingové firmy a autopožičovne kritizujú v tejto chvíli hlavne fakt, že Európska komisia tlačí spomínané kvóty v pozadí, bez diskusie s tými, ktorých sa týka. A obávajú sa, že namiesto smernice, ktorú by museli jednotlivé členské štáty najskôr schváliť, by sa mohol Brusel uchýliť k nariadeniu!

Konzultácie s trhom tak prakticky neexistuje. Kritici sa boja, že jednania budú prebiehať počas prázdnin a navyše nebudú verejné. Navyše zatiaľ neexistuje žiadna štúdia, ktorá by ukázala, čo sa v prípade stanovenia povinných kvót stane. „Obávame sa, že sa to presadzuje z presvedčenia a nie na základe faktov,“ dodáva Richard Knubben, šéf Leaseurope. „Navyše bez toho, aby sa do procesu zapojili tí, ktorých sa to týka, a aby boli preskúmané dôsledky.“