Mnohí veria, že e-palivá, teda syntetický benzín i nafta sú cestou, ako zachrániť spaľovacie motory a zároveň drasticky znížiť emisie, prispieť k ochrane prírody i znížiť závislosť na rope. Máme na to podobný názor, ale – žiaľ – ten je diametrálne odlišný od toho, čo si myslia bruselskí úradníci. Ich jedinou cestou sú elektromobily, aj keď tie zďaleka nie sú také čisté, ako sú obvykle prezentované.

Čo nás na druhej strane teší, je to, že je zjavne na strane rozumu i FIA, čo dokazuje aj nová Škoda Fabia RS Rally2, ktorá bude v sezóne 2022 poháňaná stopercentným syntetickým benzínom bez fosílnych zložiek. Ten bude vyrábaný z biologického odpadu, oxidu uhličitého ťaženého zo vzduchu a takzvaného zeleného vodíka vyrábaného štiepením vody elektrolýzou, pri ktorej sa používa elektrická energia získaná výlučne z obnoviteľných zdrojov.

Do Fabie sa ho zmestí 82,5 litra a bude tankovaný do bezpečnostnej nádrže z nárazuvzdornej gumy naplnenej špeciálnou penou, pričom v spodnej časti bude zásobník chránený karbónovo-kevlarovou doskou.

Syntetické palivo je samozrejme určené pre preplňovaný motor pod prednou kapotou a asi by sme mali dodať, že v tomto prípade ide o novinku postavenú na základoch koncernovej pohonnej jednotky EA888 Lk1. Pôvodne to bol dvojliter TSI so sériovým výkonom 140 až 145 kW, v rámci pravidiel bol však jeho objem znížený na 1,6 litra, presnejšie povedané na 1620 centimetrov kubických.

Nasávanie musí mať restriktor s priemerom 32 milimetrov, aj tak tu ale máme slušný potenciál. Fabia RS Rally2 má maximálny výkon 214 kW, teda 291 koní a maximálny krútiaci moment 430 newtonmetrov. Na štvorvalec nadväzuje 5-stupňová sekvenčná prevodovka a pohon 4x4, medzinápravový diferenciál je ale zakázaný, takže tu nájdete len dve rozvodovky a elektronicky riadenú a hydraulicky ovládanú medzinápravú spojku s odpojovaním pohonu zadnej nápravy pri použití ručnej brzdy.

Maximálna rýchlosť v prípade týchto áut pochopiteľne nie je taká dôležitá, viac záleží na pružnosti a tesnom poskladaní prevodových stupňov, „eReSo“ sa ale podľa použitých ozubených koliesok dokáže rozbehnúť na 200 kilometrov za hodinu.

Okrem spomínanej špeciálnej nádrže posádku chráni 35,8 metra trubiek z chróm-molybdénovej ocele, z ktorej je pozváraný bezpečnostný rám, ale tiež šesťbodové bezpečnostné pásy, automatický hasiaci systém či panely vyrobené z piatich vrstiev uhlíkového kompozitu a ešte vrstvy kevlaru a absorpčnej peny, ktoré dokážu zabrániť najhoršiemu pri nárazoch zboku.

V porovnaní so sériovou Fabiou má RS Rally2 o niečo predĺžený rázvor a v každom jednom rohu pracuje zavesenie typu MacPherson. Vďaka vylepšenej aerodynamike má auto takmer dvakrát vyšší prítlak ako predchádzajúce súťažné auto a celok korunuje zelený odtieň Mamba z Enyaqu Coupé RS iV a Octavie RS.

Pokiaľ ide o brzdový systém, ten sa bude meniť v závislosti na charaktere rýchlostných skúšok. Na asfalte bude stroj používať 18-palcové disky, takže dopredu sa zmestia kotúče s priemerom 355 milimetrov, zatiaľ čo tie vzadu majú 300 milimetrov. Na šotolinu Fabia nafasuje pätnástky, takže kotúče vpredu i vzadu budú mať 300 milimetrov. Mimochodom, brzdy sú navrhnuté tak, aby s prehľadom zvládali teploty okolo 700 stupňov Celzia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov

zdroj: Škoda Motorsport