Čoho sa vrcholoví manažéri automobiliek boja najviac?

Prieskum medzi riaditeľmi a manažérmi v automobilovom priemysle bol pomerne rozsiahly, takže všetky otázky a odpovede do tohto článku dávať nebudeme. Zo všetkých zozbieraných dát nás ale zaujalo pár detailov, ktoré určite stoja za zmienku. Zaujíma vás napríklad, čoho sa uvedená skupina spovedaných ľudí obáva najviac?

Viac ako polovica respondentov je znepokojená cenou a dostupnosťou kľúčových prvkov, a tým nemajú na mysli jen suroviny, ako sú prvky vzácnych zemín a lítium, ktoré sa používajú pri výrobe akumulátorov pre elektromobily. Myslia si, že výrobcovia môžu mať v najbližších rokoch problémy s dostupnosťou základných surovín, ako je napríklad oceľ, hliník či meď. Ešte o niečo väčšie percento manažérov (55 %) má potom obavy z nedostatku zamestnancov.

Napriek neutešenej situácii kvôli čipovej kríze a pandémii koronavírusu až 53 % opýtaných verí, že výhľady v nasledujúcich piatich rokoch sú pozitívne a očakávajú zisk. Odpovede však veľmi jednotné nie sú. Až 38 % sa naopak obáva, že profit v najbližších piatich rokoch automobilovému priemyslu nehrozí.

Rozdiel vo vnímaní je vidieť i v tom, z ktorej časti sveta respondenti pochádzajú. Napríklad v Nemecku, teda v európskej priemyselnej veľmoci, verí vyhliadkam na zisky len 49 % opýtaných, za zatiaľ čo v Spojených štátoch amerických menej zviazaných legislatívnymi reštrikciami je to až 66 %.

Podiel elektromobilov do 2030? Nik netuší

Pokiaľ ide o elektromobily a ich zastúpenie na trhu do roku 2030, všetci svorne súhlasia, že ich počet vzrastie, existuje však príliš široká škála názorov na túto problematiku a v zásade neexistuje ani konsenzus o približnom podiele, ktorý batériové autá do konca tejto dekády získajú.

Vo všeobecnosti sa odpovede zhodujú aspoň na tom, že do roku 2030 by mali byť ceny elektromobilov na úrovni vozidiel so spaľovacími motormi. Trochu nám však v tomto rozbore chýba odpoveď na to, či táto parita vznikne vďaka novým technológiám, ktoré umožnia znížiť ceny článkov alebo ďalším zvyšovaním cenoviek klasických áut, aby sa z ich zisku dotovali batériami poháňané autá. Trochu sa obávame, že A nebude bez B dosť možné a že to v konečnom dôsledku zase odnesie zákazník, tak ako sa deje už v tejto chvíli.

Nemenej zaujímavé je i ďalšie zistenie. Respondenti sa domnievajú, že sa elektromobily môžu vo veľkej miere rozšíriť aj bez vládnych dotácií, čo by bolo samozrejme vynikajúce. Každý nech si kúpi, čo uzná za vhodné, ale nech nenaťahuje ruku, aby sa mu na jeho auto čiastočne zložili ostatní motoristi. Háčik je akurát v tom, že väčšina odpovedajúcich programy dotácií podporuje.

Podľa prieskumu bude prijatie elektromobilov závisieť aj na investíciách do infraštruktúry rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom. Totiž až 77 % opýtaných očakáva, že spotrebitelia budú pri cestovaní vyžadovať čas nabíjania kratší ako 30 minút. Prevažná väčšina nabíjacích staníc, ktoré sú dnes v prevádzke, však potrebuje na nabitie elektromobilu z 0 na 80 % kapacity viac ako tri hodiny.

Pozoruhodná je tiež predpokladaná zmena súčasného obchodného modelu predaja nových automobilov, z ktorej dnešní díleri asi nebudú mať veľmi radosť. Väčšina respondentov totiž očakáva, že do roku 2030 sa bude väčšina vozidiel predávať online. Tri štvrtiny tiež predpovedá, že viac ako 40 % vozidiel budú predávať priamo výrobcovia automobilov, čím (logicky) z celého procesu vynechajú predajcov.

Nové automobily budú s veľkou pravdepodobnosťou generovať obrovské množstvo dát a bolo by naivné veriť, že si ich výrobcovia áut nechajú len pre seba. Majú obrovskú cenu a firmy sa ich budú snažiť speňažiť. Ako? Až 43 % opýtaných očakáva, že sa tieto informácie budú predávať napríklad poisťovniam, ktoré tak o vás a vašom chovaní za volantom budú vedieť viac, ako by sa vám páčilo.

Pár otázok padlo aj smerom k najväčším technologickým gigantom. Manažéri veria, že sa s automobilovým priemyslom v najbližších rokoch zblížia ešte viac, vzniknú nové aliancia a na trhu sa objavia nové subjekty. Respondenti na prvé tri miesta dávajú Google, Apple a Amazon, štvrtú priečku berie Huawei, ktorý je však momentálne v nemilosti americkej administratívy i niektorých ďalších spojencov USA.

A kde by mohli spomínané firmy zamiešať karty? Hovorí sa o lietajúcich taxíkoch, rýchlom dobíjaní, zdieľaných autách či autonómnom riadení.

zdroj: KPMG, Shutterstock