Pravidlo pre slovenské diaľnice, ktoré inde nemajú

V prípade D3 na Kysuciach zohráva svoju úlohu fakt, že terén v danej oblasti nie je zrovna najprajnejší čo sa týka výstavby diaľnic. Z toho vyplývajú  prirodzene zvyšené náklady. S tým sa nedá nič robiť, no na druhej strane, keď sa pozrieme na prínosy tejto rýchlej cesty, sami si podľa dopravného experta  nechcene znižujeme benefity z nej vyplývajúce - a mnohí o tom ani nevedia.

"Na Slovensku máme nepísané pravidlo, že každá nová diaľnica sa má pripravovať aj so súbežnou cestou prvej triedy, toto v Európe neplatí a ešte pred pár desiatkami rokov to tak nebolo ani na Slovensku. Výsledkom takéhoto riešenia je však to, že autá, ktoré by potenciálne mohli prejsť na novú diaľnicu, budú naďalej jazdiť po pomalšej a menej bezpečnej ceste prvej triedy," popisuje dopravný expert Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze.

Existujúca cesta I. triedy na Kysuciach sa pritom už dnes približuje k dvojpruhovej rýchlostnej ceste. Existovali pôvodne aj úvahy, že by sa rozšírila na rýchlostnú cestu s dvomi pruhmi v každom smere, no so zachovaním viacerých križovatiek. "Potom sa prišlo s tým, že tam má byť plnohodnotná nová štvorpruhová diaľnica a zároveň by sa zachovala veľmi kvalitná cesta prvej triedy, čiže namiesto dnešných dvoch dokopy až šesť pruhov," dopĺňa Farkaš.

Dopravný odborník pritom počíta s tým, že ak by štát postavil novú rýchlu cestu na Kysuciach podľa súčasného plánu, aj po dostavaní diaľnice D3 by na ceste nižšieho významu stále zostalo jazdiť predovšetkým veľa osobných vozidiel. Štátu tak aj preto nevychádzajú kladné čísla návratnosti novej diaľnice.

V skutočnosti pritom podľa Farkaša cesta prvej triedy nie je v kombinácii s diaľnicou potrebná - autá dokážu jazdiť rýchlejšie a bezpečnejšie na úseku diaľnice, resp. rýchlostnej cesty. Príklady existujú aj na Slovensku, napríklad úsek R1 spájajúci Novú Baňu a Zvolen.

Zdroj: Denník E