Touto vetou som istotne neobjavil Ameriku, ako sa hovorí, ale treba sa nad tým naozaj zamyslieť. A tak urobili práve v tej spomínanej Amerike. Testy EuroNCAP sú totiž postavené na predpoklade, že autá nebúrajú pri srážke čelne, ale snažia sa vzájomne vyhnúť. Testy sú teda postavené tak, že prekážka prekrýva 40% čelnej časti auta. Na to sú konštruktéri zvyknutí a vyslovene pre tento crash test vyvíjajú auto už od počiatku. Američania ale začali používať iný test, ktorý používa náraz na roh auta, teda prekrytie čelnej časti je 15-20%, a ako sami uvidíte, je to zreteľný rozdiel!

Autá sa totiž naozaj snažia vyhnúť, keď ale "zoberiete" to druhé iba predným svetlom, za ním nie je žiadny nosník. Teda nič, čo by dokázalo absorbovať silu nárazu a vám zachránilo zdravie, resp. život. A v tom momente sedíte v papierovej krabici... Podľa americkej štúdie totiž tento typ nehody tvorí takmer štvrtinu.

Štvrtina reálnych havárií je náraz do rohu auta. Ak sa vám tak stane, v tom momente sedíte v papierovej krabici. Moderné autá na to nie sú totiž pripravené!

Nový test sa teda zameriava na prípady ako náraz do stromu, vyhýbanie sa veľkej prekážke, poprípade autobusu, kedy vodič robí maximum preto, aby sa nezrazil čelne. Pud sebazáchovy to predsa nikomu nedovolí. Pri tomto náraze ale hrozí riziko, že niektoré bezpečnostné prvky ostanú neaktivované. Rovnako je problém odmerať sily pôsobiace pri náraze, pretože figuríny sú stavané na meranie síl prichádzajúcich z iného smeru.

Keď už sa máte zraziť s niekým čelne, tak čo najväčšou plochou. Presvedčte však o tom v danej situácii svoj mozog... :)  -alebo si kúpte švédske auto!

A tak americká organizácia IIHS zobrala jedenásť vozidiel z tej lepšej kategórie a poslala ich proti múru. Testoval sa náraz s malým presahom. Obstáli tri... Dobrý výsledok dosiahla Acura TL (Honda v Amerike) a Volvo S60. Švédi majú náraz do rohu auta ako súčasť vývoja už od osemdesiatych rokov ako jediná automobilka. Akceptovateľne dopadlo ešte Infinity G. Žiadna sláva, teda hodnotenie "kritické", dostali Acura TSX, Lincoln MKZ, BMW 3 a Volkswagen CC. Výsledok vyslovene špatný dosiahli Mercedes-Benz C, Lexus IS 250/350, Audi A4 a Lexus ES 350.

Scénar bol v niektorých prípadoch katastrofálny. Vo väčšine áut prenikla testovacia bariéra do priestoru posádky. Nefungovali napínače pásov a nevystrelili airbagy, pričom hlava vodiča sa voľne pohybovala v smere Áčkového stĺpika. Samozrejme, že poranenie nôh vpredu sediacich pasažierov bolo takmer isté. Airbagy nevystrelily preto, že čidlá pokrývajú iba určitý uhol nárazu. Tento crash však mieri z boku, teda šedej zóny, ktorú čidlo "nevidí". Bočné a čelné airbagy vystrelili iba vo Volve S60 a Acure TL, u ostatných vystrelil žiadny alebo iba jeden. Lincoln to zvládol až tak "dobre", že hlava úplne minula airbag! Niektorí výrobcovia už zareagovali a Mercedes ide prepracovať softvér pre triedu C. Veľmi zlé výsledky áut potom dokreslil ešte Lexus IS, kde koleso bolo vtlačené ku nohám vodiča a Volkswagenu CC dokonca vypadli dvere z pántov!

Požiadavky bezpečnosti sú jasné - kabína musí ostať neporušená, deformačné zóny musia silu absorbovať a posádku nesmie nič ohroziť. Pri náraze s malým presahom však ide celá sila na koleso a nápravu, a to je vtlačené do interéru. Nič príjemné. Neporušiteľnosť priestoru posádky je ale oriešok pre automobilky, ktoré namietajú, že riešením deformačných zón na celú čelnú časť auta by sa musela zmeniť konštrukcia áut. A to by mohlo mať negatívny dopad na dizajn alebo ovládateľnosť. Testy EuroNCAP majú predsa zmáknuté, tak na čo riešiť niečo ďaľšie?

Z nových testov teda vychádza len jeden výsledok. Keď už sa máte zraziť s niekým čelne, tak čo najväčšou plochou. Inak deformačné zóny nemajú ako fungovať. Tak, a teraz o tom presvedčte svoj mozog v krízovej situácii... Alebo si kúpte švédske auto!

Zdroj: idnes.cz