V máji sa začala realizácia úprav organizácie dopravy na ulici Podháj v bratislavskom Lamači. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na ceste, ktorá bola naprojektovaná v 70. rokoch a dimenzovaná na masívnu výstavbu na plánovanom sídlisku Zelená hora. Cesta bola pôvodne projektovaná ako štvorprúdová. Aj vďaka jej šírke tu vodiči prekračujú maximálnu povolenú rýchlosť.  

Projekt je rozdelený na 3 etapy: Prvou je úprava križovatky Podháj - Studenohorská - Podlesná a taktiež úprava priechodu pre chodcov pri zástavke Podháj. Druhou etapou je zosúladenie vodorovného a zvislého dopravného značenia a zmena dodnes tolerovaného parkovania zo šikmého na pozdĺžne. Treťou je vyznačenie, nasvietenie a debarierizácia 3 priechodov pre chodcov v hornej časti ulice pri zastávkach Studenohorská a Klanec. Projekt je realizovaný hlavným mestom a jedným z jeho silných podporovateľov je Cyklokoalícia.

Rodičia vraj mali strach o deti kvôli hustej premávke

Zvýšenie bezpečnosti križovatky Podháj - Studenohorská - Podlesná bolo dlhodobou požiadavkou časti obyvateľov Lamača. V roku 2023 bol na mieste vykonaný monitoring pohybu jednotlivých účastníkov cestnej premávky a zároveň anketa medzi chodcami. Z prieskumu vyplynulo, že takmer 13 % peších túto križovatku považuje za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú.

Z ankety medzi rodičmi a žiakmi ZŠ sa ukázalo, že 29 % respondentov nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj, nebezpečného pešieho prechádzania ulice na križovatke Podháj - Studenohorská - Podlesná a z dôvodu zlého prístupu a prechádzania na zastávku Podháj. Nastávala situácia, kedy rodičia z obavy o bezpečnosť deti vozili do školy autom, čím zároveň prispievali k nárastu pohybu vozidiel na danej ulici.

29 % respondentov nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj.

Maximálnu rýchlosť porušovala viac ako polovica vozidiel

V okolí križovatky sa v roku 2023 vykonali viaceré merania, ktorých výsledky boli veľmi znepokojivé. Viac ako polovica vozidiel prekročila na tomto mieste rýchlosť. Ak by sa odrátali vozidlá MHD, tak by percento vozidiel, ktoré počas meraní prekročili rýchlosť dosiahlo až 60 %. Policajti sa vraj napriek tomu na tomto mieste do systematického rozdávania pokút za rýchlosť príliš nehrnuli.

Známym problém je, že chodci prechádzajú na zastávku Podháj popri škole priamo cez cestu. Nie každému sa chce použiť priechod umiestnený o niečo ďalej.

Ako (aspoň čiastočné) riešenie, bola navrhnutá úprava existujúceho priechodu medzi zastávkami Podháj tak, aby došlo k prirodzenému spomaleniu vozidiel. Pri priechode sa vytvoril deliaci ostrovček, ktorý chráni chodcov a zároveň pod priechodom vytvorí priestor na otáčanie (U-turn) bez kolízie s chodcami. Často totiž dochádzalo k tomu, že sa vodiči otáčali priamo na priechode.

Posledným opatrením (tretia etapa) bude vybudovanie priechodov v hornej časti ulice Podháj. Predtým bude potrebné stavebne realizovať debarierizáciu obrubníkov, deliacich chodníkov v páse zelene a nasvietenie priechodov. V priebehu roka by tak mali vzniknúť na ulici 2 až 3 oficiálne priechody.

Križovatka rozdelená až 11-timi ostrovčekmi z lepených obrubníkov vyvolala otázky a rozličné reakcie.

11 ostrovčekov a kontroverzné reakcie na holandskú križovatku

Križovatka rozdelená až 11-timi ostrovčekmi z lepených obrubníkov vyvolala otázky a rozličné reakcie. Aj keď ide vo viacerých krajinách o známe riešenie dopravného priestoru, na Slovensku naň nie sme zvyknutí.

Cieľom projektanta bolo vytvoriť priestor križovania motorových vozidiel, chodcov a cyklistov. Zúžením dopravného priestoru dochádza k spomaleniu vozidiel. Jedno z opatrení, ako znižovať rýchlosť na širokých mestských komunikáciách, je vizuálne zúženie pruhov, ktoré podvedome núti vodičov spomaliť.

Práve toto pravidlo sa uplatnilo v rámci projektu organizácie dopravy na Podháji. Ostrovčeky, do ktorých bude vysadená zeleň, zároveň vytvárajú ochranu pre chodcov, ktorým musia dať prednosť vodiči áut aj cyklisti. Počas prvých dní, kedy sa vodiči snažili v križovatke zorientovať, bolo najväčším problémom pravé odbočenie zo Studenohorskej a Podlesnej.

Samospráva priznáva, že križovatku holandského typu možno častom vylepšia. Ostrovčeky sú tvorené práve tak, aby sa dali v budúcnosti relatívne ľahko upravovať. Dôležité bude s odstupom času vyhodnotenie opatrenia vrátane opätovného merania dodržiavania maximálne povolenej rýchlosti, uzatvára MČ Lamač.

Zdroj: MČ Lamač / foto: Štandard - I. Lučanič