Ford predstavil pre novú Kugu (vrátane verzie Hybrid) technológiu odpájania systému AWD. Tá využíva umelú inteligenciu, ktorá rozhoduje o vypnutí systému pohonu všetkých kolies za priaznivých podmienok na ceste pre ešte väčšiu spotrebu paliva. V prípade, že systém rozhodne, že vodič by mohol opäť potrebovať pohon 4x4, okamžite ho pripojí. Ford zároveň uvádza, že ich nová technológia môže vďaka odpájaniu pohonu všetkých kolies ušetriť zhruba 6,5 % paliva. 

„Pohon všetkých kolies nie je určený len na vychádzku do terénu. Dodatočná priľnavosť sa môže prejaviť na plynulejších, bezpečnejších a menej stresujúcejších jazdách, najmä v zimných podmienkach. Náš nový model Kuga Hybrid sme navrhli tak, aby pomáhal vodičom šetriť náklady na palivo. Presne to umožňuje umelá inteligencia odpojovania pohonu AWD, pričom zároveň môžu využívať všetky výhody inteligentného pohonu všetkých kolies,“ Glen Goold, hlavný konštruktér programu Kuga.

Zmeny sú otázkou milisekúnd

Systém pohonu všetkých kolies v Kuge neustále monitoruje informácie zo senzorov, vrátane systému regulácie trakcie a protiblokovacieho brzdového systému, a následne vyhodnocuje pretáčanie a prekĺzavanie kolies, a teda aj, ktoré kolesá majú najlepšiu priľnavosť k povrchu vozovky. Systém tiež sleduje aktiváciu stieračov čelného skla, vonkajšiu teplotu a dokonca sa snaží určiť aj poveternostné podmienky. Výkon pohonnej jednotky sa zároveň čo „najhladšie“ rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu, čím sa zaisťuje čo najplynulejšia jazda a umožňuje to aj dynamickejšie prejazdy zákrutami. Úpravy prerozdeľovania hnacej sily sú zároveň veľmi rýchle a trvajú menej ako 20 milisekúnd. Za zmienku stojí aj fakt, že ak predné kolesá nemajú dostatok trakcie, systém dokáže preniesť až 100% výkonu na zadné kolesá. 

Technológia odpájania systému AWD využíva elektronický mozog a algoritmus takzvanej „fuzzy logiky“. Systém tak dokáže určiť, či je možné úplne odpojiť pohon zadných kolies. V prípade, že pohon zadnej nápravy odpojí, vždy je pripravený na opätovný prenos hnacej sily na zadné kolesá, ak zistí, že je alebo že bude opäť potrebný pohon všetkých kolies. 

„Fuzzy logika označuje algoritmus, ktorý dokáže pred rozhodnutím zohľadniť najrôznejšie premenné, ako by ste to urobili vy alebo ja pri rozhodovaní, čo si obliecť podľa predpovede počasia, ročného obdobia, pohľadu von a cieľa cesty. Pre Kugu to znamená, že inteligentný pohon všetkých kolies sa nezapne iba preto, že sú zapnuté stierače. Algoritmus berie do úvahy informácie z viacerých snímačov a až potom sa rozhodne, či odpojiť pohon alebo nie. Robí to však oveľa rýchlejšie, ako by to dokázal akýkoľvek človek,“ povedal Scott Beiring, vedúci oddelenia aplikácií pohonnej jednotky Ford.

Zdroj, foto: Ford