Moskovská automobilka Moskvič bola vždy známa skôr výrobou síce robustných a odolných, no zároveň aj jednoduchých áut s typicky nízkou ruskou kvalitou výroby. Na tú však trpeli všetky ruské automobilky a veľmi s ňou v začiatkoch nepohli ani GM a Renault, keď prenikli do štruktúr automobilky v Togliatti. Čakať preto, že by Rusi zrazu vyrukovali s kvalitou a prístupom typickým pre japonské, juhokórejské, či európske automobilky, je naivné. Oznámenie, že sa chystajú obnoviť výrobu Moskvičov, preto v EÚ oprávnene vyvolalo skôr posmešky. Výrobu v Moskve nakoniec predsa len rozbehnú, autá dokonca dostanú pomenovanie Moskvič, no ono je to nakoniec všetko trochu inak, než si mnohí mysleli.

Vo výrobe sa objaví aj elektrický "Moskvič". Ten bude preznačkovaným čínskym elektromobilom JAC e-S4 s výkonom 110 kW a batériou s kapacitou 55 kWh.

Čína posilňuje pozície

Čínske automobilky sú dnes podstatne rozvinutejším odvetvím, než boli pred pár rokmi. Ich technologický vývoj napreduje, kapitál narastá a kým v minulosti boli odkázané skôr na „nákup mozgov“ a technológií z vyspelejšej časti sveta, dnes si dokážu takmer všetko zastrešiť doma. Vrátane dizajnu, ktorý bol až donedávna skôr baštou Európy, konkrétne Talianska. A to je pre automobilový priemysel EÚ veľký problém. Nezmyselné politické rozhodnutia (ktorých dôkazom je aj aktuálne divadlo okolo emisnej normy Euro 7) vedenia EÚ výrazne oslabili náskok automobiliek Starého kontinentu a tie pod ťažobou finančného vyčerpania strácajú konkurencieschopnosť. Pre európsku ekonomiku je pritom automobilový a pridružený priemysel kľúčový. Každé posilnenie vplyvu čínskych automobiliek je preto pre EÚ nepríjemnou správou. A presne to sa momentálne deje v Rusku. Síce zaostalý, no extrémne veľký trh s obrovským potenciálom otvára Číne ďalšiu cestu. Cestu, na ktorú sa európski subdodávatelia už nemajú šancu dostať.

Jedným z nových "Moskvičov" bude aj SUV JAC JS7 s celkovými rozmermi 4776 x 1900 x 1760 mm. Jeho čínska verzia vyzerá slušne, poháňa ju benzínový štvorvalec 1.5 Turbo (120 kW/163 k) a už dnes plní emisnú normu Euro 6. Otázne je, s akými úpravami vyrukuje JAC pre ruskú verziu svojho auta.

Odchod Francúza, príchod Číňana

Po vynútenom odchode Renaultu z Ruska a faktickom odovzdaní výrobných zariadení do správy Ruska sa otvorila možnosť nového použitia opustených výrobných zariadení. Tej sa po vzájomnej dohode nakoniec chytila čínska automobilka JAC, ktorá má v pláne v Moskve montovať svojích päť aktuálnych modelov (štyri SUV a jeden sedan). Autá samozrejme pozmenia, dajú na ne logo Mosvič a budú ich ako ruské výrobky ponúkať na miestnom trhu. Porovnanie ruských „Moskvičov“ s úrovňou európskej automobilovej produkcie nie je v tomto obchode nijak rozhodujúce (s veľkou pravdepodobnosťou bude horšia), pre automobilku JAC je však kľúčové, aby zaujala miestnych zákazníkov. Ako sa už viackrát potvrdilo, nie sú dôležité technické, ale skôr ekonomické parametre výroby. Do detailov zmlúv síce nikto nevidí, ale ako už Čína neraz dokázala, po tejto stránke si vie veci dobre postrážiť. Ako nakoniec obnovená výroba Moskvičov dopadne, momentálne asi nikto netuší, ak sa však udrží pri živote, je to ďalší neklamný znak toho, že Európa na automobilovej mape stráca ďalšie obchodne významné územia.