Útok Ruska na Ukrajinu je právom odsudzovaným činom a viaceré spoločnosti pôsobiace na tomto trhu prakticky okamžite oznámili svoj odchod. To sa týka aj viacerých koncernov, ako je Toyota, Volkswagen Honda, Ford, Volvo a mnoho ďalších. Jednou z mála automobiliek, ktorá na tomto zozname chýbala, bol Renault, to už však neplatí. Od 24. marca zastavili produkciu v Rusku už i Francúzi. 

Predstavenstvo Renaultu sa na mimoriadnom zasadnutí rozhodlo (aj pod medzinárodným tlakom) zastaviť výrobu vo svojej továrni, ktorá leží neďaleko Moskvy. Firma zároveň posudzuje všetky možnosti v súvislosti s jej podielom v ruskej automobilke AvtoVAZ, ktorá produkuje vozidlá značky Lada. Aby ste si urobili obrázok o tom, ako je pre Renault Rusko dôležité, vedzte, že tam zamestnáva až 45 tisíc ľudí.

Prečo Renault čakal tak dlho? 

Ak sa pýtate, prečo to Renaultu trvalo tak dlho, čiastočnou odpoveďou je i vyššie uvedený počet pracovníkov, má to ale tiež iné dôvody. Podobne ako pre Škodu, aj pre francúzsku automobilku je Rusko druhým najdôležitejším trhom, pričom za sebou zanechalo Nemecko, Taliansko či Brazíliu. Pre Renault tak dané rozhodnutie nebolo asi úplne jednoduché, navyše keď sa ruské úrady začali zahraničným firmám vyhrážať znárodnením, respektíve regulárnou štátom posvätenou krádežou majetku.

Prečo teda Renault nakoniec ustúpil? Prispieť k tomu mohlo aj vystúpenie ukrajinského prezidenta a jeho apel na firmy, ktoré na ruskom trhu ešte ostávali. Oveľa ostrejšiu rétoriku zvolil ukrajinský minister zahraničných vecí, ktorý dokonca volal po globálnom bojkote Renaultu. Ako sa bude situácia na Ukrajine ďalej vyvíjať, v tejto chvíli nevieme, no jedno je isté. Vojna neprospieva nikomu a trpia kvôli nej nielen ľudia.

Zdroj: Renault