Rusko nie je pre Volvo zásadné. Vlani táto automobilka dodala globálne svojim zákazníkom necelých 700 tisíc automobilov a na východ od Ukrajiny sa ich predalo len približne 9000. Pravdou však je, že medziročne ruské čísla slušne rástli a v predchádzajúcich rokoch boli do značnej miery ovplyvnené pandémiou koronavírusu.

Bez toho, aby sme sa pozerali do krištáľovej gule, však hádame, že v roku 2022 bude obchodný výsledok Volva na tamojšom trhu o niečo horší. Švédi sa totiž rozhodli – až do odvolania – export svojich vozidiel do Ruska zastaviť.

Pripomínajú pritom medzinárodné sankcie kvôli útoku na Ukrajinu, ale tiež momentálne riziko obchodovania s Ruskom, čím pravdepodobne narážajú na dnešný prudký pár rubľa voči všetkým hlavným svetovým menám a možnú ďalšiu hyperinfláciu.

Volvo sa tým stalo vôbec prvým výrobcom, ktorý niečo také urobil, pričom je nutné dodať, že automobilka na tento trh dodáva svoje autá priamo zo Švédska, ale tiež z Číny a Spojených štátov.

AB Volvo stop, Damler Truck stop, VW... stop

Dokedy bude toto rozhodnutie platné, asi nikto netuší, Volvo však nie je jediné, kto týmto spôsobom v Rusku obmedzuje predaj. V priebehu dnešného dňa už aj Volkswagen oznámil, že tamojším predajcom obmedzuje dodávky svojich modelov, nie je však zatiaľ úplne jasné, či ide len o problém s logistikou pri preprave týchto áut do Ruska, alebo či sa to týka aj vozidiel vyrobených priamo v ruskej továrni v Kaluge.

Tým to ale nekončí. K tejto iniciatíve sa pridáva AB Volvo, ktoré už oznámilo, že zastavuje v Rusku výrobu i predaj svojich nákladných áut. A s okamžitou platnosťou tu svoje obchodné aktivity zmrazuje i nemecký Daimler Truck, a to vrátane spolupráce s ruským koncernom Kamaz, v ktorom má 15-percentný podiel.