Spomínate si naň? Prvýkrát sme vám ukázali vlani pri jednej veľmi zaujímavej akcii. Toyota, Mazda a Subaru vtedy spojili svoje sily a založili iniciatívu Engine Reborn, ktorá mala dať najavo, že spaľovacie motory ešte nekončia. Naopak... ich snahou bolo ukázať, kam sa bude uberať budúci vývoj.

Začiatkom tohto roka sa preplňovaný dvojliter objavil v Toyote GR Yaris M, pričom automobilka tak trochu šokovala jeho inštaláciou pred zadnú nápravu malého ostrého hatchbacku. Vzápätí vyšlo najavo, že ho Japonci chcú začať montovať do nových generácií športových modelov MR2 a Celica a tu slúžil v neobyčajnej testovacej platforme.

Spaľovacie motory stále v kurze

Čo bude ďalej? To zaujímalo aj kolegov z nemeckého magazínu Auto Motor und Sport, ktorý vyspovedali konštruktérov Toyoty a informácie, ktoré z nich dostali, sú jedným slovom senzačné!

Aj keď sa značná časť výrobcov preorientováva na elektromobily, mnohé automobilky aj pod tlakom súčasného vývoja spojeného s menším než očakávaným záujmom o batériové vozidla potichu znásobili snahu vo vývoji nových spaľovacích motorov s pozoruhodnými technológiami a serióznymi ambíciami, pokiaľ ide o výkony. A Toyota hrdo ukazuje, čo všetko je dnes možné.

300 koní na liter!

Kým Mercedes, respektíve jeho divízia AMG je nútená zbaviť sa preplňovaného dvojlitrového štvorvalca M139 v modeloch, ako je AMG C 63 S E Performance či trieda SL (samozrejme hlavne kvôli diametrálne odlišným očakávaniam zákazníkov), Toyota stavila práve na túto koncepciu. A výsledky sú neuveriteľné.

Vývojári Toyoty priznali, že dvojliter G20E má potenciál dosiahnuť maximálny výkon až 600 koní, teda s mernou hodnotou 300 koní na liter!

Ak nie v sérii, aftermarket tomu pomôže

„S väčším turbom je 600 koní dosiahnuteľných pomerne jednoducho,“ prezradili technici redaktorom Auto Motor und Sport. To je o 50 percent viac v porovnaní s pôvodne avizovaným maximálnym výkonom 400 koní. A nie, ani v jednom prípade nehovoríme o nejakom kombinovanom systémovom výkone hybridu. Ide o čísla produkované čisto spaľovacou jednotkou.

Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa aj najsilnejšia verzia G20E vojde do emisných noriem a bude môcť byť nasadená v sériovom aute. Ak by sa tak ale nestalo a produkčné modely dorazili na trh naladené na 400 koní, je jasné, čo sa stane. V tej chvíli by mali voľnú ruku všetky tuningové spoločnosti a do úprav by sa pustili s vedomím, že hardware spomínaných 600 koní hravo zvládne.

Spolu s dvojlitrom Toyota vyvíja tiež menší agregát s objemom 1,5 litra, ktorý by mal doraziť súčasne s väčším súrodencom. A aj keď si automobilka nechala väčšinu konštrukčných riešení pre seba, potvrdila, že nové motory budú okrem iného kompatibilné aj so syntetickými palivami, aby znížila ich emisnú stopu. Čím vzniká pomerne veľká šanca, že by mohli existovať aj po zákaze klasických benzínov na fosílne palivá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 13 obrázkov

zdroj: Toyota, AMS