Toyota koncom mája odhalila prekvapivý plán spustiť výrobu ostrého hatchbacku GR Corolla v mestečku Burnaston, okrese Derbyshire, kde majú Japonci postavený svoj závod.

Samozrejme sa v súvislosti s tým logicky natískala otázka, či by to nebola šanca dostať tento pozoruhodný stroj oficiálnou cestou aj na európske okresky, a ako zdá sa, že nebola to márna úvaha.

Kde vyrábame, tam predávame

Britské média pochopiteľne tiež začalo zaujímať, či by sa GR Corolla, technicky spriaznená s GR Yarisom, nemohla predávať domácim motoristom, a preto oslovili zástupcov značky zodpovedných za Európu. Odpoveď?

Výkonný riaditeľ Toyota Motor Europe – Matt Harrison, nenápadne naznačili, že by sme nemuseli byť sklamaní! „Máme filozofiu, že vyrábame tam, kde predávame, takže produkovať v Európe a nepredávať v Európe by s tým bolo v rozpore,“ hovorí Harrison a dodáva: „Rozdiel medzi ponukou a dopytom už existuje, takže ide o to, ako ho dokážeme využiť. Musíme konať rýchlo.“

Japonci nestíhajú

Matt Harrison tým naráža na fakt, že na GR Corollu sú v prvom rade dlhé čakacie listiny zákazníkov po celom svete. Doteraz bola vyrábaná len v Japonsku, tamojšia továreň v Motomachi však kapacitne nestíha, vlani napríklad postavila 8000 kusov. Preto sa automobilka rozhodla vôbec prvýkrát presunúť produkciu športového modelu GR do zahraničia, otázka ale znela, kam presne.

V Európe sa tento model nepredával, aj keď zákazníci po ňom volali. Toyota zrejme usúdila, že po výpadku modelu GR 86 si to teraz môže dovoliť aj s ohľadom na pokuty za emisie, takže nám ho po troch rokoch konečne predá.

Facelift už trochu poznáme

Nepôjde však podľa všetkého o pôvodné vozidlo. Toyota už od začiatku tohto roka avizuje medzigeneračnú modernizáciu, ktorú uvedie na trh na jeseň ako vozidlo modelového roka 2026 automobilka dokonca zverejnila sériu oficiálnych fotografií maskovaného prototypu.

Prepracované auto dostane väčšie zadné krídlo, nové vetracie otvory v prednej kapote, upravené nástavce blatníkov, ale tiež lamely odvetrávania na predných blatníkoch, pripomínajúce Porsche 911 GTR RS.

Silnejší motor?

Čo prebehne pod kapotou, zatiaľ presne nevieme, ale hovorí sa o ďalšom zvýšení krútiaceho momentu a unikátnom naladení, pričom už v prípade aktuálnych modelov došlo k jeho zvýšeniu z 370 na 400 newtonmetrov. Výkon trojvalcovej preplňovanej jednotky s objemom 1,6 litra by mal ostať na pôvodnej hodnote 305 koní pri 6500 otáčkach za minútu, ale ani v tomto prípade nemôžeme vylúčiť istý posun.

V ponuke by mali ostať tiež dve prevodovky, základný šesťstupňový manuál a príplatkový osemstupňový automat, zatiaľ čo predný i zadný samosvorný diferenciál by mali byť súčasťou sériovej výbavy.

Na cenu je zatiaľ priskoro, ale v Británii sa hovorí o čiastke najmenej 40 tisíc libier, v prepočte asi 46 700 eur. To nám však nepríde reálne, keďže už GR Yaris aktuálne začína na hranici 49 990 eur a s automatom vás vyjde na necelých 53 tisíc.