Správy o tom, že automobilka Volkswagen pripravuje nový, radikálne zmenený Multivan T7 s podvozkovou platformou MQB, spôsobila nielen medzi jeho priaznivcami, ale aj širokou verejnosťou veľký rozruch. Informoval som o nej v nedávnom v článku aj ja, kde som však nesprávne uviedol, že bude stáť na podvozku aktuálneho Golfa. Nejde však o podvozok, ale podvozkovú platformu. Ale späť k téme, čo by sme teda mohli, v súvislosti s Multivanom, čakať od platformy MQB?

Čo je to MQB?

Poďme si to teda rozobrať trochu viac. Pod pojmom MQB (Modularer QuerBaukasten) si predstavte modulárny stavebnicový systém navrhnutý pre koncernové autá s priečne uloženým motorom. Používa preddefinované komponenty a vďaka stavebnicovému systému umožňuje efektívnejší vývoj áut s rozdielnym rázvorom či rozchodom kolies. A čo je asi najdôležitejšie, aj s variabilným podlahovým roštom. Práve preto vie koncern postaviť na platforme MQB autá rôznej veľkosti, od Golfa až po povedzme spomínané veľké „americké“ SUV VW Atlas. Zákaznícky rozdielne modely teda môžu dostať rovnaký technický základ, využívať rovnaké technologické postupy montáže a pod.

Podvozková platforma MQB umožňuje autá zväčšovať vo viacerých smeroch (v rámci možností samozrejme).

Objektívne treba uznať, že niečo na tomto systéme je a hoci sú pri použití platformy konštruktéri viazaní niekoľkými parametrami (napr. uloženie riadenia či pedálovej skupiny voči osi prednej nápravy), zmeny celkových rozmerov, vrátane rôznych druhov zadnej nápravy, použitie zhodnej platformy MQB v konečnom dôsledku vôbec nevylučuje.

Na podvozkovej platforme MQB stojí aj veľký VW Atlas. Doň sa fabrike podarilo naprieč zamontovať aj benzínový motor 3.6 VR6.

Kedysi zákaznícke potreby, dnes aj legislatíva

Volkswagen hovorí o radikálnej premene generácie T6.1 na T7 a pripomína, že podobným zásahom do konštrukcie auta sa model Multivan nevyhol ani v minulosti. Mám však pocit, že kým pri prechode medzi generáciami T2/T3 (iná platforma, väčší rázvor, celková dĺžka, masívne rozšírenie karosérie) a T3/T4 (zmena rozmerov, platforma, motor premiestnený dopredu) šlo predovšetkým o uspokojenie zákazníckych očakávaní a úžitkových parametrov, zmeny na Multivane T7 má na svedomí aj prísna emisná legislatíva a bezpečnostné požiadavky. Ak však fabrika tvrdí, že zákazník z toho nakoniec len vyťaží, je to fajn. „Pri vývoji nových generácií modelov značka pravidelne vychádza z podrobných analýz našich zákazníkov. Verím, že nový Multivan je navrhnutý tak, aby aj naďalej plnil potreby, ktoré zákazníci tejto výnimočnej triedy vozidiel majú. Viac informácií čoskoro zverejníme na blížiacej sa svetovej premiére, v lete 2021,“ komentuje situáciu okolo nástupcu Ján Briatka, PR manažér značky Volkswagen Úžitkové vozidlá. Zdôrazňuje najmä komfortnejšie naladenie podvozku, jazdné vlastnosti blížiace sa viac osobným vozidlám a moderné asistenčné systémy, ktoré by Multivan T7 bez použitia platformy MQB nikdy nedostal. Úprimne? Znie to logicky.

Už Multivan T3 (na obr. verzia z roku 1989) bol napriek rovnakej koncepcii s motorom vzadu podstatne odlišnou konštrukciou, než predchádzajúci model T2. Aj v jeho prípade šlo o inú podvozkovú platformu a výrazne upravené rozmery (podstatne narástla najmä šírka karosérie). 

Nový VW Multivan T7 by mal byť postavený tak, aby zaujal aj doterajších zákazníkov Sharanu. Fabrika jednoducho počíta s tým, že nový Multivan uspokojí aj nároky, aké mali zákazníci na súčasný Sharan (komfort, spotreba, dynamika), v niektorých parametroch ho pravdepodobne dokonca výrazne predbehne (vnútorný priestor, variabilita).

Volkswagen by chcel novým Multivanom T7 osloviť aj zákazníkov modelu Sharan, pre ktorých bol doterajší Multivan T6.1 príliš veľkým a ťažkým autom.

A čo Transporter?

VW Transporter bude tentoraz technicky skutočne rozdielnym autom, ktoré nebude mať s menším, no luxusnejšie orientovaným Multivanom veľa spoločného. Technické detaily zatiaľ Volkswagen z pochopiteľných dôvodov tají, všetko by sme sa však mali dozvedieť už toto leto. Čo avizované zmeny Multivanu T7 nakoniec naozaj prinesú, ukáže teda až prax.

Ešte revolučnejší prechod, než medzi generáciami T2/T3, bola zmena z T3 na T4 (na obr.). V tomto prípade sa presúval aj motor, ležatý boxer vzadu striedali radové motory vpredu.