Spolujazdcove sedadlo je výborné pre rodičov s deťmi...

Nie, keď v ňom budú sedieť. Práve naopak. Posúva sa riadne dopredu, takže dieťa vpravo vzadu, ktorému nožky stále niekam utekajú ho na chrbte neokope špinou. Práve také drobnosti dokážu čistotnejším a poriadkumilovným spríjemniť vlastnenie a používanie.

Palubná doska si zachovala typický vzhľad Corolly, no modernizácia priniesla niekoľko praktických zmien k zvýšeniu komfortu. Displej digitálneho kokpitu má 12,3", je prehľadný, no stále má len obmedzenú personalizáciu. Ovládače na výhrev sedadiel sú, vďaka umiestneniu vedľa nich konečne na dosah ruky. Chýba podsvietenie ovládania okien, ktoré by som v tme uvítal.

Kabína už nepatrí medzi najmodernejšie, to však vôbec nevadí — Corolla má stále čo ponúknuť. Dve miesta na mobily, jedno na bezdrôtové nabíjanie a druhé na odkladanie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča dodáva pocit vyššieho komfortu. Škoda, že spolujazdcovo sedadlo sa nedá výškovo nastavovať, čo by ocenili najmä vyšší spolujazdci. Naopak priestor na zadných sedadlách je milým prekvapením a s takmer 190 cm sa za seba bez problémov zmestím.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Centralný displej je široký, 10,5-palcový, so vstavanou navigáciou. Apple CarPlay aj Android Auto fungujú dobre a najväčšou výhodou je bezdrôtové pripojenie — nabíjanie smartfónu už nemusíte riešiť káblom, čo je v tejto triede obrovský plus. Ovládanie klímy naozaj poteší klasickými hardvérovými tlačidlami. JBL ozvučenie je síce príplatkový systém, no je to skôr decentný nadštandard než koncertná kvalita.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zmeny po modenizácii?

Modernejší a štýlovejší vzhľad je vraj šitý na mieru európskym zákazníkom. Predná maska chladiča má nový dizajn, ktorý zároveň zlepšuje aerodynamiku a pohľad pôsobí ako včelý plast. Predné svetlomety sú dostupné v podobe matrix LED technológie s adaptívnym diaľkovým svetlom (AHS), čo prináša lepšiu viditeľnosť a bezpečnosť v noci. Po novom svetlá vpredu prepája diódový pás, ktorý pôsobí veľmi vkusne.

Zadné svetlá sú tiež prepracované, pribudli reflexné lamely - zvyšujú ich svetelnú účinnosť. Súčasťou sú aj nové 18-palcové disky kolies, ktoré dávajú autu robustnejší výzor. Umiestnenie výfuku je po facelifte o niečo nenápadnejšie, nevysí a nebijú do očí žiadne rušivé detaily, čím pôsobí auto čistejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hybridný pohon zostáva v dvoch verziách – s motormi 1.8 a 2.0. Výkon novej 2.0i mierne klesol z 146 kW na 131 kW, no hybridný systém bol optimalizovaný tak, aby dynamika zostala zachovaná (0–100 km/h za 7,6 s).

Novinkou je systém AWD-i Snow Extra, ktorý využíva inteligentný pohon všetkých kolies a zadný elektromotor na zvýšenie trakcie a stability na snehu či šmykľavých povrchoch. Tento režim zaisťuje bezpečnú a stabilnú jazdu vo všetkých fázach zrýchľovania, spomaľovania aj prejazdu zákrutami na zasnežených cestách.

Mal som na vyskúšanie verziu Executive, ale určite stojí za zmienku verzia GR Sport! Tento nový športový výbavový stupeň prináša agresívnejší vzhľad s 19-palcovými čiernymi diskami, čiernym logom Toyota, špecifickou maskou chladiča a dvojfarebnou karosériou Storm Grey. V interiéri dominuje čalúnenie z Alcantary s červeným prešívaním a športovo naladený podvozok so zníženou výškou o 10 mm a dynamickejším charakterom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Bežná jazda, motor a spotreba

Pocity z jazdy sú typicky „toyotové“ – reakcie hybridu sú konzistentné a predvídateľné. Necítiť, že pri dvojlitri výkon klesol, auto reaguje svižne, žiadne spomalené reakcie, ani pri predbiehaní to nie je obmedzujúce — v prípade potreby pomôže športový režim, kde sú reakcie citeľne rýchlejšie.

Jazdné vlastnosti sú orientované na komfort. Hoci kvôli nižšej svetlej výške nie je auto vyslovene určené do terénu, poľné či štrkové cesty podvozok zvláda s prehľadom. Pôsobí kultivovane a prispieva k tichej, pohodevej jazde. V meste sa správa nenáročne, riadenie je príjemne ľahké a podvozok spoľahlivo filtruje aj drobné nerovnosti či jazdu po jemnom teréne. V zákrutách drží auto stopu bez tendencie k odskakovaniu, výkonnejšia verzia s 2.0i motorom má dokonca nezávislé zavesenie kolies.

Pri prudšej akcelerácii je motor v Toyote Corolla Cross počuť výraznejšie – občas to pripomína pocit „šmýkajúcej sa“ spojky, čím evokuje správanie klasickej CVT prevodovky. V skutočnosti však nejde o tradičný variátor s plynule meniteľným prevodom, ale o planetový prevod hybridného systému, ktorý sa len zvukovo správa podobne, pretože tiež mení prevodové pomery plynulo a nebadane. Avšak človek si na to rýchlo zvykne a naučí sa pridávať plyn s rozvahou. Hybridný systém je spoľahlivý a úsporný. Bez ohľadu na štýl jazdy — rýchlo, pomaly, po meste či mimo mesta — spotreba sa držala presne na hranici 5,0 l/100 km. Ani raz som ju neprekročil, čo je famózne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Modernizovaná verzia má lepšie odhlučnenú kabínu

Vďaka novým tlmiacim materiálom v oblasti strechy, podlahy zadnej časti kabíny a motorového priestoru je auto citeľne tichšie ako pred faceliftom. Tento fakt ocenia hlavne rodiny, ktoré hľadajú pokojné cestovanie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Technika, komfort a asistenti

Napríklad chvíľu trvá, kým si zvyknete na logiku prepínania ponúk v palubnom počítači. Japonci však skryli možnosť vypnúť čítanie dopravných značiek hlboko v menu. Našťastie, teraz už túto funkciu môžete rýchlo deaktivovať aj pomocou ikonky priamo na 10,5-palcovej obrazovke multimediálneho systémuAdaptívny tempomat je možné meniť na klasický, je u Toyoty výborný štandard. Lane assist tiež funguje správne, tu nemám žiadne výčitky.

LED svetlomety sú veľmi dobré – osvetlia cestu pekne do šírky aj do diaľky, no nastavenia lúča by si zaslúžilo lepšiu kalibráciu. Omylom som niekoľkokrát oslepil oproti idúcich šoférov, keďže lúč diaľkových svieti pomerne vysoko.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Výhody pre rodinu a každodenné využitie

Toyota Corolla Cross je ideálne auto pre vodičov a rodiny, ktoré potrebujú pohodlné, úsporné a praktické vozidlo na každodenné jazdenie. Objem kufra záleží od stupňa výbavy a pohybuje sa v rozmedzí od 390 litrov až po 473 litrov batožinového priestoru pre verziu 1,8 FWD. Kufor tak poskytuje dostatok priestoru aj pre väčšiu rodinu a zadné sedadlá sú komfortné aj pre vyšších cestujúcich.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Akciová cena a mierne lacnejší GR Sport

Testovaná verzia Executive i-AWD s aktuálnou akciovou cenou pri výkupe vozidla 39 490 eur ponúka bohatú výbavu vrátane najmodernejších bezpečnostných prvkov, digitálneho kokpitu, bezdrôtového Apple CarPlay/Android Auto a kvalitných LED svetiel. Čo predstavuje veľmi zaujímavý balíček. Modernizáciu prináša aj nový športový stupeň GR Sport, ktorý zaujme dizajnom s agresívnejšími nárazníkmi, novými diskami, špecifickým čiernym interiérom s prešívaním a lepším ambientným osvetlením. Tá stojí dokonca o pár stoviek menej ako testovaná verzia Executive a je skôr určená pre tých, ktorí hľadajú dynamickejší štýl. Ten je však v zásade len vizuálny, nie reálny. Auto nemá väčší výkon, lepšiu dynamiku, či športovosť...

Za podobnú cenu tak máte na výber: buď kombináciu nenáročného hybridu so skvelou spotrebou a pohodlným mestským SUV, alebo štýlový crossover s vizuálne výraznejším príbehom a mierne pevnejšími jazdnými vlastnosťami.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid je auto pre bežný život, nenáročných vodičov a rodiny. Za cenu okolo 38 tisíc eur ponúka bohatú výbavu, výbornú spotrebu, mestský komfort a nové možnosti s verziou GR Sport.

PLUSY:

+ dobre fungujúci hybridný systém;

+ spotreba;

+ LED svetlá,

+ bezdrôtový Android Auto a Apple CarPlay;

+ HW ovládanie klimatizácie.

     

MÍNUSY:

- menu digitálneho displeja;

- nastavenie diaľkových svetiel;

- zadná kamera.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4 460 x 1 825 x 1 620 (výška)
Druh pohonu: spaľovací zážihový + elektromotor
Zdvihový objem (ccm): 1 987
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 98 (133) spaľovací, 83 (112) elektromotor, 131 (178) systémový
Maximálny krútiaci moment (Nm): 190 spaľovací, 206 elektromotor
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,3 až 5,7 výrobca, 5,0 TS test
Prevodovka: e-CVT s integrovaným elektromotorom
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 500 až 1560
Brzdy: 2 015
Podvozok: AWD
Rozmery kolies: 225/50 R18
Rozchod (p/z), rázvor: 1 560 rozchod vpredu, rázvor 2 640
Objem nádrže: 43 l
Objem kufra: 390 - 425 l
Cena ( Euro ): 39 490