Keby bolo áut aj päťkrát viac, vraj by nebol problém. Riaditeľ SEVA Patrik Križanský k tomu hovorí: „Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú. Verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“

Inými slovami, dnes je na Slovensku viac nabíjačiek „než treba“ a ak aj zastavíte novou Teslou, Hyundaiom alebo MG na neznámom mieste, šancu nájsť voľnú a funkčnú nabíjačku máte veľmi vysokú.

Nabíjačky podľa výkonu

Pozrite si rozdelenie podľa typu a výkonu nabíjačiek (údaje SEVA):

  • AC nabíjačky (do 22 kW): 1 691
  • DC 50 kW: 605
  • DC 150+ kW (tzv. rýchlonabíjačky): 442
  • DC 350+ kW (ultrarýchle nabíjačky): 80

Celkovo majú verejné nabíjačky na Slovensku už inštalovaný výkon úctyhodných 162 MW. Pre potreby nášho trhu by to malo znamenať minimum zápch na staniciach a reálnu možnosť „tankovať elektrinu“ rýchlejšie, než si dáte kávu.

Nové ultrarýchle parky pozdĺž diaľnic

Zásadnou novinkou je rozvoj ultrarýchlych nabíjacích parkov na diaľniciach. Čaká nás výstavba 35 areálov, kde pribudne až 251 nabíjacích bodov – z nich 32 bude určených aj pre elektrické nákladiaky a autobusy. Výsledky tendra by mali byť vyhlásené, už čoskoro. Vďaka tomu sa už o rok nemusia báť ani tí, ktorí jazdia pravidelné diaľkové „štreky“ naprieč Slovenskom.

Termín? Prvé ultrarýchle parky by mali uzrieť svetlo sveta už do polovice 2026.

Prečo to nejde ešte rýchlejšie?

Znie to ideálne, no v pozadí stále bojuje SEVA aj ďalšie subjekty s pomalosťou a komplikáciami povoľovania stavieb. Procesy sú pomalé, legislatíva roztrieštená a stavebné konanie nejednotné. „Ak sa tento proces nezlepší, Slovensko môže prísť o nové investície a pracovné miesta v sektore elektromobility,“ varuje SEVA.

Ako už bolo spomenuté, Slovensko má teda nabíjaciu infraštruktúru, ktorá zvládne aj výrazne väčší počet elektromobilov. Problém dnes nie je v tom, kde nabíjať, ale skôr v cenách a ponuke áut. Ak sa tieto prekážky prekonajú, základy pre rozvoj elektromobility vyzerajú sľubne. Elektrifikáciu by sme pritom nemali vynucovať alebo prísne regulovať – zmeny by mali prísť prirodzene, keď ľudia uvidia, že elektromobily sú praktickou a dostupnou alternatívou.

zdroj: Seva