Po Škode 120 si pripomíname ďalšiu škodovku oslavujúcu svoje jublileum. Presne v júni 2003 totiž mladoboleslavská automobilka odštartovala výrobu prvej generácie legendárnej Fabie RS. Už v prvom roku produkcie z nej pritom stihli vyrobiť 561 kusov. Rok 2003 bol zároveň rokom, kedy sa vyrobilo najviac Fabií RS, postupne jej výrobné počty totiž klesali. Posledný kus žišiel z výrobnej linky v apríli 2007 (v tomto roku automobilka vyrobila posledných 43 kusov). Fabia RS však hneď na začiatku dvíhala obočia väčšiny priaznivcov rýchlych áut, proti všetkým zvyklostiam totiž prišla s veľmi nezvyčajným motorom. Mnohí jej preto predpovedali rýchly koniec a potupné obchodné fiasko. Ani jedno, ani druhé sa však nakoniec nekonalo a z nezvyčajnej Fabie je dnes vyhľadávaný hatchback s nemalým zberateľským potenciálom.

Keďže Fabia RS bola homologizačným špeciálom (kvôli Fabii WRC), jej minimálna dĺžka musela byť 4000 mm. Konštruktéri dosiahli povinné predĺženie pomocou nových masívnejších nárazníkov. Kým klasický hatchback bol dlhý 3960 mm, Fabiu RS natiahli na 4002 mm.

Hothatch, či obyčajný naftový hatchback?

Najkontroverznejším prvkom celého auta bol jeho motor. Športovú Fabiu RS totiž poháňal naftový štvorvalec 1.9 TDI-PD kombinovaný výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dosahoval max. výkon 96 kW/130 k (pri 4000 ot./min.) a krútiaci moment 310 Nm (pri 1900 ot./min.) Mal kompresný pomer až 19,0:1 a Fabiu so športovým podvozkom a originálnym interiérom rozbehol na 204 km/h (od januára 2004 na 206 km/h). Z 0-100 km/h ju dostal 9,6 s (neskôr 9,5 s) a jej kombinovaná spotreba bola len 5,1 l/100 km (od januára 2004 sa zvýšila na 5,4 lú100 km). Tvrdé jadro športových priaznivcov jej však naftový motor nikdy neodpustilo a aj keď mala v praxi veľmi slušné dynamické parametre, mnohí ju dodnes nepovažujú ani za slabý odvar hothatchu. A ako vnímate prvú a zároveň aj poslednú naftovú Fabiu RS vy?

AKÁ BOLA NAFTOVÁ ŠKODA FABIA RS VO VAŠICH OČIACH?
  • Aj napriek naftovému motoru je to plnohodnotný hothatch ( 54% )

     

  • Úsporná a dynamická, ale rozhodne nie hothatch ( 29% )

     

  • Fabia, ktorá nikdy nemala dostať označenie RS ( 17% )

     

Odpovedalo 89 ľudí  

Väčšina z nich skončila s chiptuningom a rôznymi amatérskymi úpravami. Kus v originálnom stave je preto dnes mimoriadne zriedkavý a cenený.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov