Vráťme sa v čase. Len cca o 20 rokov. Sú 90. roky a podľa mojho názoru, kvalita vačšiny vecí a HLAVNE áut dosahuje kvalitatívny vrchol. Najmä európsky výrobcovia sa pod stále väčším tlakom japonských značiek snažia vyrobiť čo najlepšie, hlavne trvácne a kvalitné autá. Niekoľko príkladov superkvalitných áut tej doby: Mercedesy W140 a W124, BMW 5 E34, E39, a 7 E38. Audi 100, 200, V8, prvá A8 atď. Samozrejme, je ich omnoho viac a nie sú to len nemecké značky. Za adekvátnu penažnú sumu ste dostali adekvátny kus auta. Autá vyrobené v tomto období jednoducho NEBOLI vyrobené ako spotrebák...

Nechcem aby to vyznelo tak, že všetky dnes vyrábané autá sú hovná, ale doba je taká, že aj tak drahá a komplikovaná vec ako je auto sa jednoducho vyrába ako spotrebný materiál. Nič viac, nič menej. Jednak za to možu výrobcovia - prvoradá vec je minimalizovať výdavky a maximalizovať zisky. Tiež snaha radšej predať dve menej kvalitné ako jedno veľmi kvalitné všetko. To platí už všade, no za to si môžu zákazníci aj sami. Že prečo?

Čo zaujíma dnešného priemerného zákazníka? 

1. Akú to má spotrebu? 2. Aký to má výkon? 3. Koľko rokov je to v záruke? 4. Aký to má veľký kufor 5. Aké elektronické hračky? 6. Koľko airbagov? 7. Čo všetko k autu dostanem... Kvalita a výdrž auta a motora? Zabudnite, to už azda nikoho nezaujíma.

Prikladám pár reakcií z niekolkých diskusií na túto tému:

Toto je obraz súčasnej doby. Nič nie je stavane, aby to vydržalo 300tis. km. U lacných aut beriem, kontrola kvality námatková u vstupného materiálu, výstupná kontrola základná, najrýchlejšia, veď automobilka ráta úkony na sekundy. Každá sekunda navyše je strata... Bohužiaľ, toto sa deje aj u prémiových značiek, ale tí aspoň poväčšinou spravia zvolávaciu akciu, ale tie nepokryjú všetky diely... A na BMW X5 3,0 D r.v. 2010 ktorá stala nová cez 70 000 Eu sa ti zdá normálne, že pri 170 000 km roztrhne rozvodovú reťaz ? A keď som to začal robiť a baviť sa s ľuďmi na tuto tému do týždňa som vedel o ďalších troch takých... 

Takže zle si nazval tuto tému. Téma nie je o Fiate. Téma je o spotrebnej dobe. Dostávate relatívne lacné auta tak čo chcete od nich? 
Či je ložisko alebo rozvodová reťaz z činy,turecka alebo z nemecka nie je podstatne. Všetko je o požiadavke BMW, Fiatu ....dodávateľom spravte nám to za 10€. A možno by stačilo žeby tá reťaz stála vo výrobe 11€ a vydržala by v motore 500 000 km /do 2005 sa komu roztrhla reťaz v BMW pri takých km ?/ 
Ale keď vynásobíme milión motorov kráť ušetrených 1 € plus ušetrené na kablovačke / veď v tých kábloch od nejakého roku už med asi ani nie je, sú len natreté medenou farbou/ a takto sa šetrí na ďalších komponentoch... 


Ľudia vidia krásny vzhľad nového auta,tie čačky bačky v autách im tak dokonalo pomotajú myseľ,že napriek tomu že platia za tie krámy ohromné peniaze akosi si nepozisťujú do čoho vstupujú a s čím všetkým sa potom neskôr budú stretať.

Ešte pár slov k priloženému videu:

Autosalón Ženeva 2014: BMW X1 - zvuk zatvárania dverí ako Hyundai - doslova, interiér má tvrdé plasty, sedadlá ako v kostole... a zaujímavá cenovka. Peugeot 308 - všimnite si pánty dverí, ako na hračkárskom matchbox autíčku, plasty tvrdé... Čerešnička na torte je božský Range Rover Autobiography - vrzgajúce vonkajšie klučky dverí. Som si myslel, že len predné, reku náhoda, ale vrzgali všetky 4! Boli vyrobené z nekvalitného plastu, len som sa čudoval. Len čert vie, čo všetko ešte je na aute len nevyhnutne pevné/trvácne. Ale interiér mal inak pekný!

Ak ste to dočítali až sem, patrí vám z mojej strany veľká vďaka.
Zsolt Máté

Je jedno či topánky, práčka alebo auto. Všetko je to dnes  spotrebák. Len naše platy na to ešte nie sú nastavené...