Nový šéf začne radikálne, zavrie 7 fabrík a prepustí 20 tisíc zamestnancov!

Prvou úlohou nového generálneho riaditeľa spoločnosti Nissan je dostať túto bojujúcu firmu do režimu zotavenia. Radikálne rozhodnutia padli hneď od prvého dňa: prepustenie 20-tisíc zamestnancov, zatvorenie 7 tovární, zrušenie šiestich platforiem, zníženie zložitosti dielov o 70 percent a zastavenie vývoja niektorých modelov. To sú len hlavné body dlhého zoznamu úsporných opatrení. 

Ako sa však Nissan dostal do tejto situácie?

Na summite Financial Times Future of the Car Ivan Espinosa uviedol, že prvé problémy sa objavili približne pred desiatimi rokmi, keď si Nissan stanovil ambiciózny cieľ predávať 8 miliónov vozidiel ročne. To je veľmi vzdialené od najnovších čísel zverejnených tento týždeň – dodávky za fiškálny rok 2024, ktorý sa začal 1. apríla 2024 a skončil 31. marca 2025, dosiahli iba 3,3 milióna vozidiel.
 
Podľa Motor Trend Espinosa tvrdí, že Nissan vtedy masívne investoval do zvýšenia výrobných kapacít a rozšírenia pracovnej sily, aby dosiahol prehnane ambiciózny cieľ predaja. Plány vznikli pod vedením Carlosa Ghosna – toho istého muža, ktorý nedávno označil Nissan za spoločnosť v „zúfalej situácii“ a obvinil manažment z pomalého konania.
 
Nový šéf Nissanu tvrdí, že „základný problém“ sa rokmi prehlboval, pretože „nikto s tým nič neurobil až doteraz“. Nové opatrenia oznámené tento týždeň sú súčasťou plánu „Re:Nissan“, ktorého cieľom je znížiť výdavky po tom, čo spoločnosť v poslednom fiškálnom roku vykázala ohromujúcu stratu 4,5 miliardy dolárov.
Dovoľte mi vysvetliť, prečo sme sa ocitli v tejto situácii. Toto nie je niečo, čo sa stalo v posledných pár rokoch. Je to skôr základný problém, ktorý sa pravdepodobne začal už v roku 2015, keď si manažment myslel, že spoločnosť dokáže dosiahnuť ročný globálny predaj na úrovni osem miliónov áut. Investovalo sa veľa – do plánovanej kapacity aj do ľudských zdrojov – ale realita je taká, že dnes pracujeme približne s polovičným objemom. A nikto s tým nič nerobil až doteraz.“ Na otázku, či má Nissan na to, aby sa dokázal postaviť na nohy, odpovedal: Máme veľkú dôveru v náš plán a budeme ho naplno presadzovať.“

Súčasťou stratégie je upevnenie partnerstva s Renaultom a Mitsubishi

Nissan zároveň posilňuje spoluprácu s čínskym partnerom Dongfeng a nevylučuje možnosť, že čínsky výrobca by mohol produkovať autá v britskom závode v Sunderlande, ktorý zatiaľ nefiguruje medzi siedmimi ohrozenými prevádzkami. Avšak len šetrenie a vytváranie aliancií nestačí na záchranu Nissanu. Spoločnosť potrebuje nové produkty – a našťastie sú už na ceste.
 
V najbližších rokoch Nissan má predstaviť v USA a Kanade 10 nových modelov. Počnúc crossoverom Leaf, novou generáciou Sentry a plug-in hybridným modelom Rogue, ktorý vychádza z Mitsubishi Outlander. Nový Rogue bude dostupný s benzínovým motorom, pohonom PHEV a technológiou E-Power s predĺženým dojazdom. V pláne je aj elektrické SUV inšpirované modelom Xterra.

Nová Micra bude vlastne Renault 5

V Európe bude nová Micra premenovaným modelom Renault 5, doplnená o elektrickú verziu modelov Juke a Qashqai s novou generáciou systému E-Power. V Japonsku predstaví Nissan modernizované vozidlo triedy kei, novú generáciu veľkej dodávky s E-Power a úplne nový model Skyline. Viaceré nové produkty sú plánované aj pre Indiu, Oceániu, Afriku a Latinskú Ameriku.

A čo zábavné Nissany?

Predchodca Makoto Uchida nového šéfa opísal ako „ozajstného milovníka áut“ a Espinosa skutočne každý deň jazdí do práce na svojom modeli Z. Štyridsaťšesťročný Mexičan už vyhlásil, že „meno GT-R bude žiť aj naďalej“ a prejavil záujem o oživenie modelu Silvia. Tvrdá realita však je, že športové autá sú len okrajovým segmentom a nemajú výrazný vplyv na tržby. Nissan má teraz iné priority – po rokoch finančných strát sa sústredí na SUV, príležitostne sedany a minivany, ktoré majú väčší potenciál zlepšiť hospodárske výsledky.


zdroj: motor1.com