Renault 11 Electronic

Renault 11 Electronic mal už v roku 1983 plne elektronickú palubnú dosku

Renault 11
Renault 11 Electronic prezývali „hovoriace auto“, okrem hlasových upozornení mal na palube viacero asistentov, ktorí zlepšovali pocit z jazdy. A to sa písal rok 1983! Vývoj však nebol jednoduchý. Prvú čisto elektronickú prístrojovú dosku Renault namontoval do R30TX. Využívala napríklad posilňovač riadenia, infračervené diaľkové ovládanie odomykania, alebo tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Všetky inovácie však boli na začiatku vývoja. Oddelenie produktového plánovania malo rozsiahle plány a chcelo poskytnúť nové technológie nielen prémiovým zákazníkom, ktorí sú konzervatívni, ale aj strednej triede, tá skôr príjme novinky. Vtedy pracovali na Renaulte 11, ktorý si zvolili pre vývoj nových technológií. Auto dostalo inovatívnu dvojičku – Renault 11 Electronic.

Renault 11 Electronic priniesol veci, bez ktorých si dnes nevieme predstaviť auto, napríklad palubný počítač s informáciami o spotrebe, dojazde a vonkajšej teplote.

Všetky vývojové oddelenia začali pracovať na novom projekte. Po niekoľkých mesiacoch práce zadefinovali technický model. Renault 11 Electronic bude mať plne elektronickú prístrojovú dosku s LCD displejom, 4x20 W rádio s oddelenými modulmi (displej a ovládanie oddelené od zosilňovača a prehrávača na kazety) s ovládaním pod volantom („Satelite Module“ – vyvinutý firmou Renault) a 6 reproduktorov, hlasové upozornenia na zvýraznenie vizuálnych upozornení, systém monitorovania svetiel a žiaroviek.

Renault 11 Electronic

Plne elektornická palubovka ani dnes nie je štandardom

Spustili vývoj jednotlivých častí a začali loviť dodávateľov. Pri prístrojovej doske okamžite zamierili do Japonska, ktoré malo v tom čase technologický náskok.  Bol to jediný trh kde Toyota, Nissan a Isuzu už vtedy predávali plne elektronické prístrojové dosky. Renault však vybral firmu Stanley Electronic, nie len pre ich skúsenosti s Toyotou, ale kvôli tomu, že ako jediní boli schopní dodať plne elektronickú prístrojovú dosku.

Dobrodružstvo mohlo začať
„Vyvíjali sme nové technológie s technickým tímom, ktorý bol nielen 10 000 kilometrov vzdialený, ale aj kultúrne veľmi odlišný... v tom čase sme nemali ani internet ani faxové spojenie. Našim jediným prostriedkom boli zariadenia telex.“ spomína Daniel Augello, riaditeľ technického tímu Renault Electronic. Francúzi boli zo začiatku skeptickí kvôli rýchlosti akou pracoval Stanley Electronic, avšak prvý prototyp zmietol zo stola všetky pochybnosti. Technický tím Renaultu zostal natoľko očarený,  že ho považoval za hotový a pripravený do produkcie. Prototyp mal digitálny tachometer, digitálny ukazovateľ palivovej nádrže, varovné ukazovatele, dokonca aj palubný počítač, ktorý zobrazoval informácie o spotrebe, dojazde či vonkajšej teplote.

Renault 11 Electronic

Digitálny tachometer, digitálny ukazovateľ paliva, varovné ukazovatele a dokonca aj palubný počítač, to všetko v aute z roku 1983!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pokračovali rádiom, no tu japonské firmy sklamali. Pioneer a Alpine trvali na jednomodulovom rádiu. Renault sa preto obrátil na spoločnosť Philips, aby navrhla požadované rádio s niekoľkými reproduktormi. Malé reproduktory umiestnili aj na palubnú dosku, čím dosiahli lepšiu kvalitu zvuku aj pri vysokých tónoch.

Renault 11 Electronic

Reproduktory umiestnili aj do palubnej dosky

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Hlasovú navigáciu ešte zákazníci prijali, to sa ale nedá povedať o zvyšku systému hlasových upozrnení.

Potom sa zamerali na hlasové upozornenia. Túto úlohu zveril Renault do rúk francúzskej spoločnosti SAGEM, ktorá zvýraznila upozornenia na palubnej doske a využila systém nahrávok na hlasové upozornenia vodiča. „Ťažkou úlohou bolo vybrať či má upozornenia podávať vodičovi mužský alebo ženský hlas. Vo veľmi mužskom prostredí automobilového priemyslu bolo čoskoro jasné, že by malo ísť o mužský hlas. Obsahovo nám záležalo na tom, aby upozornenia nezneli ako príkazy.“ pripomína Daniel Augello. Okrem navigácie si ale hlasové upozornenia nezískali veľa priaznivcov. Systém montovali ešte do Renaultu 21, Renaultu 25 a Renaultu Safrane. Zlepšovanie displejov a vizuálnych upozornení však bolo príliš drahé pochovalo túto novinku.

Predstavenie Renaultu 11 Electronic malo veľmi pozitívny ohlas v médiách, a aj keď nemal rekordné predaje ide o úspech. Autu vďačíme za viaceré inovatívne technológie, ktoré dnes považujeme za štandard.

Zdroj: tlačová správa