Podľa organizácie Global NCAP zaoberajúcej sa nárazovými testami, bezpečnosťou áut a jej hodnotením v rámci celého sveta zomrie každý rok na cestách približne 1,3 mil ľudí. Zarážajúce je, že až 90 % z týchto obetí pripadá na rozvojové krajiny. Global NCAP však v tejto súvislosti dvíha varovný prst a upozorňuje, že za väčším počtom nehôd v rozvojových krajinách nie sú len hustejšia premávka a menšia disciplína na cestách, ale aj nižšia bezpečnosť áut vyrábaných pre chudobnejšie regióny. Komisári vyzývajú k zmenám a zjednoteniu základných bezpečnostných štandardov.

Viac výstuh a pevnejší skelet pre bohatších

Global NCAP v svojej analýze poukazuje na niekoľko konkrétnych príkladov a hovorí o rozdieloch v bezpečnostných normách pre Európu, USA, Japonsko, Južnú Ameriku, Afriku či chudobnejšie regióny Ázie. Upozorňuje na to, že mnohé automobilky predávajú svoje autá vybavené celou armádou airbagov, no v chudobnejších regiónoch predávajú tie isté modely neraz dokonca bez jediného nafukovacieho vankúša. Ako príklad uvádza Maruti Suzuki Swift či VW Polo, ktoré sú na niektorých trhoch dostupné úplne bez airbagov.

Renault Kwid tvorí technický základ aj pre prvú elektrickú Daciu Spring.

Svoje do ohňa pridávajú aj rozdiely v konštrukcii Renaultu Kwid pre Brazíliu a Indiu. „Keď sa bližšie pozriete na konštrukciu modelu Kwid, zistíte, že brazílska verzia má viac výstuh a pevnejšie A-stĺpiky, než Kwid určený pre Indiu,“ hovorí technický riaditeľ Global NCAP, Alejandro Furas. Zaujímavé na tom je však to, že brazílska verzia je pevnejšia kvôli škandálu po tamojšom nárazovom teste. Výrobca ju jednoducho spevnil, aby vyhovel miestnym požiadavkám. Global NCAP preto volá po zjednotení celosvetových štandardov a odstránení rozdielov až nebezpečne reflektujúcich očakávania nízkych predajných cien. Vyzýva automobilky k jednotnej konštrukcii, ktorá by nemala obsahovať bezpečnostné či pevnostné rozdiely len preto, že ju použijú pre zákazníkov z chudobnejších regiónov. Global NCAP už teraz tlačí na zmenu bezpečnostnej legislatívy v Indii, kde chce presadiť povinné asistenčné systémy zabraňujúce kolíziám áut s cyklistami a chodcami. Práve v menej rozvinutých oblastiach s veľkým podielom motocyklov, bicyklov a chodcov v premávke je význam asistenčných systémov údajne kľúčový. Ako by to však ovplyvnilo predajné ceny a rýchlosť obnovy miestneho vozového parku, nie je známe.