Celoročne použitelné kabrio? Žiaden problém pre Saab 900 Convertible!

Celoročne použitelné kabrio? Žiaden problém pre Saab 900 Convertible!

Saab síce nebol prvý, kto ponúkal auto s karosériou kabrio (to ani zďaleka), avšak ako prvý začal raziť cestu celoročne použitelného kabrioletu - dobová reklama hore tomu len nasvedčuje. Skrátka bolo to auto, ktoré ste mohli používať stále a to bol kľúč k jeho úspechu: v Európe Saab 900 Cabrio dokonca dosahoval až 50% podieľ na niektorých trhoch, najmä tam, kde je počasie veľmi vrtkavé (UK, Holandsko, Švédsko).

Úplne prvý kabriolet Saab 900 Convertible z roku 1986 v strede

Úplne prvý kabriolet Saab 900 Convertible z roku 1986 v strede

Prvé kabrio na báze modelu 900 sa objavilo už na autosalóne vo Frankfurte v roku 1983. Veľký ohlas verejnosti bol jasným signálom, čo ďalej. Jedným z dôvodou bol aj design. Kým bežný kabriolet v tej dobe jasne prezrádza svoj pôvod v klasickom sedane, ktorému "odrezali" pevnú strecha, tu to bolo iné. Kabriolet od Saabu mal svoj vlastný šarm identitu a to ho dokázalo dostatočne odlíšiť. A navyše, stále poskytoval miesto pre štyroch dospelých a ich batožinu!

V dobe, keď auto dorazilo koncom roka 1986 aj do Európy, čakacia doba na 900ku hore bez bola 12 mesiacov! Ľudia si skrátka kupovali toto auto bez toho, aby sa vôbec v ňom niekedy viezli. Na túto dobu to bolo skrátka šialené! Ako by aj nie, veď v základe už bola elektricky sťahovaná strecha a kožené čalúnenie.

Áno, Saab 900 si sťahoval strechu elektricky...

Áno, Saab 900 si sťahoval strechu elektricky...

Slová o celoročnej použitelnosti neboli len marketingový blábol, ale skutočnosť. Soft top na tomto aute mal tri vrstvy a jeho zadné okno bolo klasicky sklenené s vyhrievaním (v tomto období bol štandardom plast, ktorý časom praskal a menil farbu). Základom bol 2.0 Turbo motor s výkonom 175k. Motorová paleta sa časom rozrástla o ďalšie turbo kúsky.

V roku 1993 prišla nová generácia, ktorej design bol opäť na špici doby a spravil z nej doposiaľ najpredávanejšiu generáciu Saab kabrioletov (1993-2002). V roku 1998 prešla automobilka na nové značenie svojich modelov a tak od tohto roku tu bola evolúcia Saab 9-3, ktorého strechu už neotváral elektromotor ale hydraulika.

Tretia, súčasná generácia kabrioletov so znakom Saab sa nám predstavila v roku 2003. Bol to vôbec prvý kabriolet, ktorý získal 5 hviezdičiek v nárazových testoch EuroNCAP a doteraz patrí k tomu najlepšiemu a najbezpečnejšiemu v segmente otvorených áut.

Saab 9-3 Cabrio bol vo svojej dobe v triede kabrioletov to najbezpečnejšie, čo sa dalo kúpiť (spolu s Volvom C70)

Saab 9-3 Cabrio bol vo svojej dobe v triede kabrioletov to najbezpečnejšie, čo sa dalo kúpiť (spolu s Volvom C70)

A teraz zopár predajných čísel pre všetky generácie:


Prvá generácia (1986 – 1993): 48,894 kusov
Druhá generácia (1994 –2002): 149,145 kusov
Tretia generácia (2003 – ): 99,535 kusov do apríla 2011