Sharan, Touran, Sportsvan, Galaxy, S-Max, Alhambra, Zafira, Espace, Scénic, Picasso, Carens... autá, ktoré ešte nedávno patrili k bežnému koloritu v predajniach, sú dnes buď mŕtve, alebo zmutovali do podoby crossoverov, SUV či dokonca dodávok. Stačilo pár rokov a ohromný segment minivanov je preč a ostalo v podstate len BMW 2 Active Tourer a Mercedes triedy B. A je otázne, či vôbec dostanú nástupcov. Zdá sa, že skôr nie.

Samozrejme vždy záleží na tom, v akej sociálnej bubline sa pohybujete, ale poznáme relatívne dosť ľudí, ktorí kvôli veľkým rodinám nedajú na staré jednopriestorové volkswageny, fordy či francúzov dopustiť. Tím netvrdíme, že sú ich zástupy, ale istá časť zákazníkov skrátka po autách tohto typu stále túži, až na to, že si ich v súčasnosti môžu kúpiť už len z druhej ruky. Ibaže... by existovala iná možnosť.

MPV vážne žije

Ak sa poriadne rozhliadnete po trhu, alternatíva skutočne existuje a prichádza z trochu neočakávaného smeru. Volá sa U-Tour a na Slovensko ho prináša miestne zastúpenie čínskeho koncernu Dongfeng, ktorý tu už pár známych modelov predáva a písali sme o nich.

Ten z najnovších bol doma uvedený v roku 2022, k nám sa dostal vlani, a pretože podkĺzol pod našim radarom, tu sú všetky najdôležitejšie detaily.

Dongfeng U-Tour síce má vizuálne oddelenú motorovú časť od kabíny a na jeho bokoch nenájdete posuvné zadné dvere, aj tak ale nemáme problém povedať, že i o typické auto triedy MPV. Nemusíte to vnímať rovnako, ale spredu nám skutočne pripomína lexusy a z profilu zaujme predovšetkým snahou návrhárov odľahčiť opticky vyššie boky čiastočne čiernymi prahmi s chrómovými doplnkami a neprehliadnuteľné sú tiež zatmavené zadné stĺpiky.

Kým sa ponoríme do interiéru, ktorý bol bezpochyby vytvorený pre väčšie rodiny, dovoľte najprv pár slov o základnej technike.

Dĺžka skoro ako Superb, rázvor takmer tri metre

Konštrukčne U-Tour nevybočuje z radu donedávna početnej skupiny áut. Dongfeng má samonosnú karosériu s dĺžkou 4850 mm, šírkou 1900 mm, výškou 1715 mm a rázvorom náprav 2900 milimetrov.

Jeho predné kolesá poháňa v podstate konvenčný radový preplňovaný štvorvalec 1.5 Turbo s typovým označením 4A95TD, ktorý čínska značka vyvinula v spolupráci s Mitsubishi Motors a Shenyang Aerospace. Pohonná jednotka produkuje maximálny výkon 130 kilowattov, teda 177 koní a k tomu najvyšší krútiaci moment 260 newtonmetrov.

So štvorvalcom je spojená výlučne sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka s mokrými spojkami, ktorú pre Dongfeng dodáva známy koncern Magna Steyr. Automobilka štandardizovaný čas zrýchlenia z miesta na 100 km/h neuvádza, U-Tour má však pohotovostnú hmotnosť len 1550 kg, takže preplňovaný agregát s minivanom veľa starostí mať nebude.

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 kilometrov za hodinu a priemerná papierová spotreba podľa metodiky WLTP vychádza na 7,3 litra benzínu na 100 kilometrov, takže s 55-litrovou nádržou vychádza teoretický dojazd na zhruba 750 kilometrov.

Za 33 tisíc máte prakticky všetko

Pre mnohý možno neočakávaným prekvapením bude interiér. U-Tour síce cieli na rodiny, tým však ponúka viac ako len bežnú výbavu. V základnej cene 32 990 eur (s daňou) nájdete tri rady sedadiel v konfigurácii 2+2+3 a je zjavné, že Dongfeng chce svoju klientelu chce predchádzať.

Aj preto bez priplácania dostanete čalúnenie umelou kožou a prvé štyri kreslá máte s kompletne elektrickým ovládaním, vyhrievaním i ventiláciou. Sedadlami v strednom rade je možné posúvať nielen v pozdĺžnom smere, ale odsuniete ich dokonca aj do strán, od seba, takže sa potom veľmi jednoducho dostanete dozadu takto vytvorenou „uličkou“.

O príjemnú atmosféru na palube sa stará tiež obrovské panoramatické strešné okno a nie, ani za túto „maličkosť“ nebudete musieť utrácať nad rámec štandardnej ceny. Za príplatok totiž máte len dve veci. Metalický lak za 690 eur a predĺženie záruky z 3 rokov alebo 100 tisíc kilometrov na 5 rokov, respektíve 200 tisíc kilometrov, za ktoré po vás predajca bude chcieť 410 eur a nejaké drobné.

Zo zoznamu sériovej výbavy by vás mohla zaujímať dvojica displejov s uhlopriečkou 10,25 palca, kompletne diódové svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, elektronická parkovacia brzda, parkovacia kamera, respektíve kompletný 360-stupňový záber okolo vozidla či 18-palcové hliníkov disky s pneumatikami s rozmerom 215/55 R18, ktoré dopĺňa 17-palcová rezerva.

Za samozrejmosť považujte tiež elektrické ovládanie piatych dverí, tónované sklá, štvoricu konektorov USB, audiosystém so šiestimi reproduktormi, wi-fi, dvojzónovú automatickú klimatizáciu so samostatným ovládaním pre sedadlá v druhom rade, tempomat, bluetooth a potom množstvo bezpečnostných systémov, na ktoré ste pravdepodobne zvyknutí aj z európskych áut.

U-Tour má preto varovanie pred opustením jazdného pruhu s asistentom zmeny jazdného pruhu, sledovanie slepých uhlov, výstražné systémy upozorňujúce na hroziacu kolíziu, parkovacieho asistenta, snímače strážiace priestor okolo auta pri otváraní dverí a nechýba ani šesť airbagov.

Čo nám v tejto chvíli chýba, sú údaje o základnom objeme batožinového priestoru, ktorý so všetkými sedadlami na svojom mieste určite nebude príliš veľký, predpokladáme ale, že lavicu v prípade potreby pôjde sklopiť, takže pri menšom vyťažení z Donfengu hravo vyrobíte takmer dodávku.

Práve na tento detail, prípadne celkové úžitkové vlastnosti, spotrebu, jazdné vlastnosti či dojem z kvality vám radi predstavíme podrobnejšie, ak sa k nám auto dostane na klasický redakčný test.

Ak vás zaujíma bezpečnosť, Dongfeng U-Tour získal v nárazových testoch C-NCAP plný počet, teda päť hviezdičiek

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: Dongfeng