Že Slovensko v budovaní nabíjacej infraštruktúry zaostáva, nie je žiadnym verejným tajomstvom. V súčasnosti síce eviduje cez tisíc verejných nabíjačiek pre elektromobily, no to je stále málo. Najmä vzhľadom na očakávaný a v podstate legislatívou nariadený rast elektromobility. V prvom polroku 2022 bol pomer batériových elektrických vozidiel ku všetkým predaným automobilom iba 1,7 percenta. Priemer EÚ bol 11 percent, pričom Slovensko predbehli Poliaci (2,3 percenta) aj Rumuni (7,6 percenta). Odborníci skonštatovali, že za pomalým rozvojom elektromobility je aj postoj rezortu hospodárstva, ktoré naďalej experimentuje s vodíkom, hoci trh sa výrazne prikláňa k elektromobilite ako k budúcnosti osobnej dopravy. „Výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,” povedal predseda hospodárskeho výboru Národnej rady Peter Kremský.

Ešte tento rok

Rozvoj elektromobility na Slovensku zastrešuje Ministerstvo hospodárstva SR. To teraz sľubuje, že ešte v poslednom štvrťroku 2022 vyhlási výzvu na budovanie nabíjacích staníc. Investícia do nabíjacej siete je súčasťou slovenského plánu obnovy. „Predbežne je v rámci výzvy dotácia napríklad pre právnické osoby v sume šesť miliónov eur. Výška dotácie sa predpokladá až do 50 percent z oprávnených výdavkov, maximálne však 1500 eur za jeden nabíjací bod a 14 500 eur za jednu nabíjaciu stanicu. Počet vybudovaných bodov a staníc nebude limitovaný”, uviedlo slovenské ministerstvo hospodárstva.

V roku 2023 rezort hospodárstva plánuje výzvu aj pre samosprávy. Celkovo chce v rámci štyroch výziev na rozvoj nabíjacej siete rozdať 51 miliónov eur. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) by za tieto peniaze mohlo dokopy vzniknúť viac ako 2600 nabíjacích staníc, 500 rýchlonabíjacích staníc, 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc a tri nabíjacie stanice pre vodíkové vozidlá.

zdroj: Euractiv