Koncom minulého roka šéf Stellatisu, Carlos Tavares, potvrdil, že koncern v rámci plánovaného prechodu na elektrickú mobilitu síce prezbrojuje, zároveň ale stále počíta aj s alternatívnymi scenármi, v ktorých napríklad zásadne opadne záujem zákazníkov o batériové automobily, eventuálne bude zmiernená súčasná európska legislatíva smerujúca k zákazu spaľovacích motorov.

Inak povedané, Stellantis má v rukáve záložný plán, ktorý čiastočne realizuje tým, že vyvíja najnovšiu techniku tak, aby mohla využívať aj klasické pohonné jednotky.

Týka sa to tiež najväčších modelov koncernu, v tomto prípade áut značiek Jeep a Dodge, pričom jedným z prvých modelov postavených na najnovšej platforme STLA Large bude nový Charger Daytona SRT.

Stellantis konkrétnu techniku pod prednou kapotou nespomína, v priloženom videu sa ale objavuje informácia o schopnosti využívať rôzne typy pohonov, od „spaľovacích agregátov“ po „hybridy“, takže okrem radových šesťvalcov Hurricane nevylučujeme ani štvorvalce kombinované s elektromotormi.

STLA Large však nie je len o konkrétnom pohone, nemenej dôležitá je tiež jeho modularita. Stellantis pripomína, že nová najväčšia platforma môže mať rázvor náprav v rozsahu od 2870 do 3075 mm, celková dĺžka chystaných vlajkových lodí jednotlivých značiek sa bude pohybovať od 4764 do 5126 mm a šírka medzi 1897 a 2030 mm.

Pretože platforma je určená pre limuzíny, kupé, crossovery i SUV, pozoruhodné bude tiež rozpätie svetlej výšky – od 140 do 288 milimetrov.

Kapacita do 118 kWh, nabíjanie výkonom 270 kW

Ak pôjde o čisto elektrický model, konštruktéri budú mať na výber medzi 400-voltovou a 800-voltovou architektúrou. Stellantis dodáva, že zákazníci vďaka tomu dostanú autá, ktoré bude možné nabíjať maximálnym výkonom 270 kilowattov, čo znamená, že za minútu „natlačíte“ do batérie 4,5 kWh.

Celková kapacita trakčných batérií sa bude pohybovať od 85 do 118 kilowatthodín a koncern si kladie za cieľ dostať sa s dojazdom na hranicu 800 kilometrov. Nemenej pôsobivé majú byť tiež výkony, respektíve dynamika. Najsilnejšie modely by mali byť schopné zrýchľovať z miesta na stovku za 2 sekundy!

Flexibilita sa potom týka tiež koncepcie STLA Large. Platforma bude vhodná pre autá s pohonom predných, zadných i oboch náprav a okrem vyššie spomínaného Jeepu a Dodge ju dostanú aj autá značiek Chrysler, Maserati a Alfa Romeo. Celkovo má byť medzi rokmi 2024 až 2026 predstavených osem vozidiel piatich značiek a šasi sa bude (logicky) vyrábať v Spojených štátoch i Európe.

Stellantis hovorí, že STLA Large je navrhnuté tak, aby mohli byť spaľovacie motory (samostatne či s elektromotormi) uložené medzi prednými kolesami priečne i pozdĺžne, veľká časť základnej konštrukcie je vyrobená z vysokopevnostných ocelí a firma okrem iného sľubuje tiež samosvorné diferenciály, „výkony prekonávajúce vrcholné osemvalce Hellcat“ a podľa očakávania tiež vyššiu prevádzkovú efektivitu.

zdroj: Stellantis